M/S «ISLAND CHAMPION»

M/S «ISLAND CHAMPION»

Aker Yards AS, Brevik overleverte verftets byggenummer 45 til Island Offshore Shipholding LP, Ulsteinvik 4. april. M/S «ISLAND CHAMPION» er av type UT 776 E, og prisen ble oppgitt til 232 millioner kroner på kontraktstidspunktet i august 2005. Nybygget er chartret av ChevronTexaco for fem år for operasjon vest for Shetland.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet representerer den neste generasjon platform supply vessel fra Rolls-Royce med dekksareal på 1030 m2 og kapasitet for 3.000 tonn på dekk. Det har vært viktig å gjøre arbeids- og oppholdsforholdene ombord så trygge og komfortable som mulig. Stabiliseringstankene over hoveddekk gjør anti-roll systemet optimalt. Skrogformen er utformet for minst mulig motstand i fartsområdet 10 - 16 knop under alle værforhold.

Også overbygget er nyutformet og tar hensyn til sikt i alle retninger og minst mulig luftmotstand. Det heter seg videre at overbygget har mer styrke ved bruk av mindre mengder materiale. Oppholdsrommene er arrangert til “cruiseskip standard”

Dekket er utstyrt med Automatic Sea Fastening Arrangement som kan flytte rundt på dekkslasten og sikre containers, rør og annen last uten å utsette mannskapet for fare.

Skipet har dieselelektrisk fremdrift med Ulstein Aquamaster Azipull thrustere.

M/S «Island Champion» er klasset i DNV @1A1, E0, SF, Supply Vessel Basic, DK+, HI+, LFL*, Dynpos AUTR, Clean, Comf V(3) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
93,00 m
Lengde b.p.p.
80,80 m
Bredde største
20,00 m
Dybde i riss
8,20 m
Draft
6,60 m
Dwt
ca. 4.100
Dekksareal
ca. 1.030 m2
Dekkslast
ca. 3.000 t
GT
ca. 4.000
IMO no.
9366598


Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1000 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1750 m3 ballast vann, 1000 m3 drill water, 1000 m3 liquid mud, 400 m3 brine, 300 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er ca. 400 m3.

Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire Bergen C25:33L6A generatorsett på totalt 6.960 kW og to AZP 120 Ulstein Aquamaster Azipull thrustere hver på 2500 kW. Disse blir assistert av to tunnel thrustere hver på 883 kW og en swing-up azimuth thruster forut, også den på 883 kW. Skipets fart er ca. 17 knop.

Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum AS, mens Pyro har levert kjelutrustning.

Dekk/diverse
Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og to kraner er type ABAS KDE40-EH-12m-3t. Som nevnt ovenfor er skipet utstyrt med ASFA lastehåndteringssystem. MOB- båt er fra Mare Safety. Maritime Montering har levert møbler, og de elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro.

Elektronikk
PMS er fra Umas og DP-systemet fra Marine Technologies. Det elektroniske utstyret er levert av IKM-Instrutek AS og omfatter Furuno 2837 og Furuno 2827 radar, Furuco/Telcon Ecdis, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno GP-150 DGPS, Furuno DS-80 logg, VDR 3000 VDR, Simrad AP9 Mk3 autopilot, Cassens & Plath magnetisk kompass og Furuno FA-150 AIS. Kommunikasjonsutstyret innbefatter Sailor MF/HF, Sailor RT 5022 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Sailor H3000M SSAS, Sailor H2095C Inmarsat C , Inmarsat F-77 Nera og antenner fra Comrod og Furuno. Diverse skjermer er levert av Jacob Hatteland.

Aker Yards, Brevik skal levere bnr. 46 til Island Offshore og bnr. 47 til Farstad i juli. I september kommer bnr. 48 som er nok en Island Offshore bestilling, og bnr. 57 for samme rederi skal være klar i november før en UT 751 kontrahert av Farstad Supply skal leveres i desember som bnr. 49. Farstad har plassert en ordre for en UT 712 L for levering i mars 2008 med bnr. 56, Island Offshore får levert bnr. 58 i mai, bnr. 59 i juli og bnr. 62 i september. Ordreboken strekker seg videre inn i 2009 med bnr. 63 for Farstad Supply for levering i januar og bnr. 64 for Island Offshore i mars.