
M/S «ISLAND CLIPPER»
– offshore service vessel fra VARD Brevik
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Island Offshore Shipholding L.P. tok levering av M/S «ISLAND CLIPPER» den 9. april 2015 som byggenummer 757 fra Vard Brevik. Dåpen fant sted allerede den 8. november 2014 med Laila Bjerke som gudmor (i samme seremoni som «Island Condor»).
Skroget er bygget ved Vard Braila SA, og prisen for skipet antas være ca. NOK 400 millioner. Dette er det 11. skipet av typen UT 776 og det 25. fartøyet levert fra Vard Brevik til Island Offshore.
Spot markedet i Nordsjøen for PSV’er har vært meget svakt i flere måneder med dagrater på GBP 3.000/3.500 per 2. halvdel april. Når dette skrives går “Island Clipper” på kontrakt som brønnstimuleringsbåt.
M/S «ISLAND CLIPPER»
I tillegg til å kunne utføre de vanlige oppdragene som frakt av rør og generell dekkslast, er fartøyet utstyrt med “special product” tanker og kan brukes til transport av ulike kjemikalier. Skipet er også forberedt for oljeoppsamling- og stand-by jobber. Som det eneste av søsterskipene er «ISLAND CLIPPER» også arrangert for operasjon i kalde strøk og innehar ”Deice”-klasse”.
Skipet fører NOR flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse med notasjoner ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(2), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.5).
Hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 97,00 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 82,85 m
Bredde største ...................................................................................................... 20,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 8,20 m
Draft ....................................................................................................................... 6,79 m
Dw .................................................................................................................... ca. 5.300 t
Dekksareal ........................................................................................................... 1000 m2
Deck cargo .............................................................................................................. 2.500 t
GT ............................................................................................................................. 5068
NT ............................................................................................................................. 1688
IMO no. .............................................................................................................. 9722871
Tankkapasitetene er 1100 m3 brennolje, 740 m3 ferskvann, 2500 m3 vannballast og 3300 m3 drill water.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med to RRM Bergen C25:33L6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1920 kW v/900 o/min, to RRM Bergen C25:33L9A dieselmotorer hver på 2880 kW, 2 x Marelli generatorer hver på 1843 kW og 2 x Marelli generatorer hver på 2880 kW. De to fremdriftspropellene er type RRM AZP 120 CP azimuth hver på 2200 kW.
Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM VROS TCNS 73/50-180 CP, også den på 883 kW. Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW v/1800 rpm.
Smøreoljer er levert av Castrol BP Fuels & Lubricants. Fjernkontroll er type Helicon-X system og joystick system type Poscon. RRM har også levert hovedtavler og alarmsystem, samt kontroll- og automasjonspakken.
Parat Halvorsen har levert varmtvanns- og dampanlegg, – et kombinert kjelanlegg med kapasitet på 1250 kW som i daglig drift opereres som en ren varmtvanns kjel. El.kjelen kan om nødvendig omstilles til dampmodus dersom fartøyet er i en ORO/DEICE situasjon. Anlegget oppfyller alle krav til NOFO 2009 regelverket. DT-220 PN waste comprimator system er fra Delitek. Fire stk. multifunksjonelle tanker utrustet med deepwell pumper og hpu fra Framo.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og separatorer kommer fra Alfa Laval. Brødrene Dahl har supplert ventiler. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Skipet har DEC Marine SCR converter system for NOx rensing. Behandlingssystemet for ballastvann er levert av Ing. Per Gjerdrum, og ventilasjonsanlegget er fra Vard Accommodation. Fartøyet er utstyrt med elektrisk ventilstyring/ventilaktuatorer fra Eltorque.
Malingsystemer er levert av Akzo Nobel Coatings. Vinduer er fra Bohamet. Brannsikkerhetsmessig har Wilhelmsen Technical Solutions levert vanntåkesystem, skumsystem (dekk), og brannslukkingssystem for bysse, N2 system for frakt av methanol.
Dekk/diverse
RRM har levert ankervinsjer, capstans ASFA og BHS system, og Red Rock har supplert to proviantkraner samt davit for MOB. Vindusviskere er fra Decca, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. I redningsutstyret ombord inngår 6 x 25 personers Viking redningsflåter og Mare Safety GTC 700 Mob-båt. Gardin til MOB hangar er fra Plany. Innredning og HVAC er levert av Vard Accommodation.
M/S «ISLAND CLIPPER» har innredning med enmannslugarer for et mannskap på 41. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets. TeamTec har stått for incinerator.
Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har installert det elektroniske utstyret. Navigasjonsutstyret er levert av Vard Navcom. DP2-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies, og intercom-anlegget er fra Ulstein Com.
-
VARD Brevik og Island Offshore har inngått avtale om et halvt års utsettelse av leveringene for fire nybygg. Det betyr at bnr. 812 nå kommer i januar 2016, bnr. 813 i april samme år, bnr. 831 (Island Victory) i januar 2017 og bnr. 837 (Island Diligence) i juli 2016.