M/S «ISLAND CONDOR»

– offshore service fartøy fra VARD Brevik

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «ISLAND CONDOR» ble levert fra Vard Brevik som byggenummer 814 til Island Offshore X KS den 13. november 2014. Dåpen fant sted den 8. november med Linda Marie Vik som gudmor. Samtidig ble «Island Clipper» døpt av Laila Bjerke som bnr. 757. Skroget er bygget ved Vard Braila SA.

Skipsprisen er ca. NOK 400 millioner for kontrakten som ble gjort i 2013. Første oppdrag for «ISLAND CONDOR» med 7 dagers varighet var til MLS til dagrate NOK 65.000 – altså ganske beskjedent. Nær midten av desember ble fartøyet sluttet igjen for kort oppdrag, denne gangen til Statoil på private betingelser. Samtidig ble flere PSVer sluttet til dagrater på £5.000 og £6.000.

Disse to enhetene er de to siste i denne serien bygget ved Vard Brevik. Av det samme designet, RRM UT 776 CD, har rederiet tidligere fått overlevert «Island Centurion», «Island Captain», «Island Crusader», «Island Contender» og «Island Crown». Det er her snakk om fleksible fartøyer med et lavt drivstofforbruk, utstyrt med spesialtanker for produkter og med gode fasiliteter for mannskapet.

M/S «ISLAND CONDOR»

Skipet er forberedt for “walk-to-work” arbeid innen vindmølleindustri og vedlikehold av plattformer (samme som «Island Crown»). Videre er fartøyet utstyrt med mesanindekk for ROV. Over MOB hangar kan det installeres gangvei system.

Skipet fører NOR flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse @1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, SF, LFL*, COMF-V(2), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.5).

M/S «ISLAND CONDOR»

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 97,00 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 82,85 m

Bredde største ...................................................................................................... 20,00 m

Dybde i riss ............................................................................................................ 8,20 m

Draft ....................................................................................................................... 6,90 m

Dw ......................................................................................................................... 5.135 t

Dekksareal ........................................................................................................... 1000 m2

Deck cargo .............................................................................................................. 2.500 t

GT ............................................................................................................................. 5068

NT ............................................................................................................................. 1535

IMO no. .............................................................................................................. 9695042

Tankkapasitetene er 1100 m3 brennolje, 740 m3 ferskvann, 2500 m3 vannballast, 3300 m3 drill water, 300 m3 dry bulk, 1500 m3 brine, 240 m3 methanol og 1000 m3 liquid mud.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdrift med to RRM Bergen C25:33L6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1920 kW v/900 o/min, to RRM Bergen C25:33L9A dieselmotorer hver på 2880 kW, 2 x AEM SE 630 generatorer hver på 1843 kW og 2 x Marelli generatorer hver på 2880 kW. De to fremdriftspropellene er type RRM AZP 120 CP azimuth hver på 2200 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM WROS TCNS 73/50-180 CP, også den på 883 kW. Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW v/1800 rpm.

Fjernkontroll er type Helicon-X system og joystick system type Poscon. RRM har også levert hovedtavler og alarmsystem, samt kontroll- og automasjonspakken.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, deepwell pumper er fra Framo (skipet har 4 rustfrie tanker), kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og separatorer kommer fra Alfa Laval. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro, og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Skipet har DEC Marine SCR converter system for NOx rensing. Behandlingssystemet for ballastvann er levert av PG, og ventilasjonsanlegget er fra Vard Accommodation.

Brannsikkerhetsmessig har Wilhelmsen Technical Solutions levert vanntåkesystem, skumsystem (dekk), og brannslukkingssystem for bysse.

Dekk/diverse

RRM har levert ankervinsjer, capstans ASFA og BHS system, og Red Rock har supplert proviantkran. Framo har stått for anti-heeling systemet. Vindusviskere er fra Decca, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. I redningsutstyret ombord inngår 6x25 personers Viking redningsflåter og Mare Safety GTC 700 mob-båt.

M/S «ISLAND CONDOR» har bekvemmeligheter for 50 personer fordelt på 38 enkeltlugarer og 6 doble. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets. Teamtec har stått for incinerator.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har installert det elektroniske utstyret. DP2-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies, og intercom-anlegget er fra Ulstein Com.

-

VARD Breviks bnr. 757 (“Island Clipper”) skal leveres til Island Offshore i mars 2015, bnr. 812 og 813 er to PSV’er til p.t. ikke navngitt kunde med levering i 3. henholdsvis 4. kvartal, mens bnr. 831 er Island Offshores nylig kontraherte konstruksjonsskip med levering i 2. kvartal 2016. Dette blir det største skipet som Brevik verftet har bygget med LxB på 123x25m.