M/S «ISLAND CROWN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontrahert som PSV – levert som SSCV. Slik ble det for Island Offshore Shipholdings M/S «ISLAND CROWN». Ifølge media forandret rederiet oppfatning om markedet en tid etter at kontraheringen var gjort, og kanskje ville ikke PSV markedet bli så godt fremover. Derimot var utsiktene lovende for et skip av service typen.

Den 24. mai 2013 ble skipet levert fra Vard Brevik som byggenummer 784, og dåpen fant sted i Oslo dagen før åpningen av Nor-Shipping med Cecilie Skog som gudmor.

Skipet beskrives som “purpose built Walk to Work Maintenance and Subsea Support Vessel” som er utstyrt for IMR operasjoner i tillegg til generelle subsea arbeidsoppgaver. Skipet kan også utføre kranarbeider (offshore kran m/stor rekkevidde) og surveys.

Uptime gangway er et særtrekk ved fartøyet. Denne er permanent bevegelseskompensert for sikker og lett adkomst til og fra offshore installasjoner. (Gangveien blir dessuten et lett gjenkjennelsestegn for skipet). Skipet er bygget i henhold til RRM UT 776 CD design.

Etter det vi forstår, var tanken opprinnelig å registrere skipet i NOR registeret, men det var som PSV. På grunn av at Norge har egne regler for skip der mannskapet bor (hele tiden) ombord på skipet, falt derfor valget i stedet på Bahamas og Nassau.

Forandringen fra PSV til SSCV innebar at en boligmodul ble montert på dekk, og helikopterdekket befinner seg aktenfor overbygget. Skipet startet sin virksomhet med oppdrag i spot markedet.

M/S «ISLAND CROWN» er bygget til Det Norske Veritas klasse ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel Supply, SPS, SF, COMF-V(3), MODU HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).

M/S «ISLAND CROWN»

Hoveddata:

Lengde o.a. 96,80 m
Lengde b.p.p.
80,80 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,20 m
Draft
6,60 m
Dw
ca. 4.600 t
Dekksareal
561 m2
GT
5796
NT
1738
IMO nr
9630535

Tankkapasitetene er 1300 m3 brennolje, 1360 m3 ferskvann, 2220 m3 vannballast og 2170 m3 drill water.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdrift med fire RRM Bergen C25:33L6A dieselmotorer hver med ytelse 1920 kW v/900 o/min, fire AEM generatorer hver på 2304 kVA og to RRM Azipull AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2200 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM WROS TCNS 73/50-180 CP også den på 883 kW. Fjernkontroll er type Helicon-X3 og joystick system type Poscon. RRM har også levert hovedtavler og alarm system, mens PMS er fra Deif.

Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW med Stamford generator på 475 kVA. Skipet har DEC Marine SCR converter system for NOx rensing.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og separatorer kommer fra Alfa Laval. Kjelutrustningen er type Clayton og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Wilhelmsen Technical Solutions har forestått nitrogengenerator. Aeron har hatt leveranser som ventilasjonsanlegget, system for måling av tankene og kuldeanlegg for proviant.

Brannsikkerhetsmessig har Autronica levert et Flexifog brannslukkingssystem til skipet.

Dekk/diverse

I tillegg til det som er nevnt ovenfor, opplyses at Uptime gangveien er den første som er laget for to modi: langvarig forbindelse henholdsvis push-on-mode for rask mobilisering. Gangveien er den første DNV godkjente etter nye klasseregler.

Helikopterdekket som er levert av Maritime Products, har diameter på 26,1 meter og kan ta i mot Sikorsky – S-92. Framo har stått for anti-heeling systemet.

Den anti-heave kompenserte subsea kranen har SWL på 50t/15m eller 10t/40m. Dekksmaskineri hører inn under RRM leveransene, og Aukra Maritime har supplert 1x2t/10m og 1x2t/8-21m kraner. Vindusviskere er fra Decca, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. International Maling har levert malingssystemene.

I redningsutstyret ombord inngår 6x35 personers Viking redningsflåter, Mare Safety GTC 700 og Norsafe Midget MOB-båter.

M/S «ISLAND CROWN» er innredet med kapasitet for 100 personer med 14 enkeltlugarer og 43 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av R&M Ship Interior, og RRM har levert brokonsollene. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets. Teamtec har stått for incinerator.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord. Det elektroniske utstyret er levert av Vard Navcom og installert av Vard Electro. DP2-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies, ShipEquip og Telenor har begge levert antenner og intercom-anlegget er fra Ulstein Com.

Island Offshore legger fortsatt beslag på VARD Breviks byggekapasitet. Neste ut er bnr. 795 i 3. kvartal, og så følger bnr. 796 i 4. kvartal og bnr. 785 i første kvartal 2014. Island Offshore har opsjoner for bnr. 797 og 798, og begge skal, hvis erklært, leveres i 2014.