(Foto: Gunder Tande Sandersen)

M/S «ISLAND DAWN»

– PSV fra VARD Brevik

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Island Offshore v/ Island Offshore X KS overtok Vard Breviks byggenummer 797, M/S «ISLAND DAWN», den 21. januar 2014. Dette er det tredje skipet i serien på fire PSVer av UT 717 CD design. Første ute var «Island Duke» som ble overtatt i juli, og så fulgte «Island Duchess» i oktober 2013, – begge omtalt i Skipsrevyen.

M/S «ISLAND DAWN» ble døpt i november av Mimmi Ulstein i en seremoni ved verftet. Prisen for skipet blir oppgitt i markedet til 265 millioner kroner.

Skipet skal transportere rør og annen dekkslast, flytende laster så vel som sement og barytes til borerigger i Nordsjøen. Skipet er videre forberedt for senere tjeneste som standby-/rescuefartøy. Fullt oppgradert vil redningskapasiteten være 220 personer.

Spotmarkedet i Nordsjøen har den siste tiden (3. uken i januar) ligget på/under £ 10.000 per dag for PSVer.

Island Offshore-gruppen omfatter 25 skip i operasjon innen sektorer som PSV, AHTS, Well stimulation, Subsea Construction & Light Well Intervention. Nybyggingsprogrammet består av fem enheter som kommer i 2014 og 2015.

M/S «ISLAND DAWN» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Standby Vessel, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet fører NOR-flagg og har Ålesund som registreringshavn.

M/S «ISLAND DAWN»

Hoveddata:

Lengde o.a. 84,45 m
Lengde b.p.p. 76,20 m
Bredde største 17,00 m
Dybde i riss 7,30 m
Draft 6,10 m
Dw ca. 3.800 t
Dekksareal 800 m2
Dekkskap. ca. 1.800 t
GT 3315
NT 1206
IMO nr 9645956

Tankkapasitetene er 1142 m3 brennolje, 780 m3 ferskvann, 1520 m3 vannballast, 270 m3 dry bulk og 1111 m3 ORO.

Maskineri

Skipets fremdriftsmaskineri omfatter 2 x Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer hver med ytelse 2560 kW v/900 o/min som er koblet til 2 x RRM 750 AGHC-KP reduksjonsgear og 2 x RRM DAP66A/4D-B-35FA CPP propeller med vingediameter 2900 mm.

Skipet har to Scania hjelpemotorer hver på 398 kW, levert av Gas & Diesel Power, koblet til to Stamford generatorer hver på 470 kVA. I tillegg kommer to akselgeneratorer hver på 2400 kVA for kraftforsyning. Nødaggregatet er type Nordhavn/Sisu GASC 7-06E på 165 kW levert av Nordhavn Marine & Offshore A/S.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT1850 DPN CP thrustere hver på 760 kW forut og to RRM TT1650 thrustere akter hver på 590 kW.

Pumpeutrustningen er levert av Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco og Alfa Laval har levert kjølesystem. Ditech har levert Mahle Engine Protection System (EPS) som erstatter tradisjonelle fuel separatorer. Yarwil har levert Selective Catalytic Reduction (SCR) systemet for NOx reduksjon. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Aeron har stått for ventilasjonsanlegget. Proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys og Kjøleteknikk, og kjelutrustningen er av Clayton fabrikat. Tankpeilesystemet er type Acon (RRM), og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Jowa har levert sewage treatment-anlegg.

Brannsikkerheten ivaretas blant annet av et Autronica Flexifog brannslukkingssystem.

Dekk/diverse

RRM er leverandør av dekksmaskineri og dry bulk-anlegget, og dekkskran er type HS Marine fra Aukra Maritime. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med International Maling malingssystemer. I redningsutstyret ombord inngår 6 x 16 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety.

M/S «ISLAND DAWN» har innredning med kapasitet for 26 personer med 14 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering. Sanitæranlegget kommer fra Jets, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Teamtec har stått for incinerator, mens Delitek har levert compactor.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har også installert elektronisk utstyr levert av Marine Technologies, inkludert DP-2 anlegg. RRM har levert alarmsystem (ACON) og hovedtavle. Intercom-systemet er fra Zenitel.

VARD Brevik skal levere søsterskipet med bnr. 798 samt bnr. 785 til Island Offshore. I november innhentet verftsgruppen et nytt oppdrag fra samme rederi for en avansert OSV som skal leveres i 1. kvartal 2015.