M/S «ISLAND DRAGON»
– PSV fra VARD Brevik
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Island Offshore X KS, Ålesund c/o Borgstein AS overtok M/S «ISLAND DRAGON» som byggenummer 798 fra Vard Brevik den 19. juni 2014.
Dette er det fjerde og siste nybygget i serien på PSVer av UT 717 CD design. De tre foregående var «Island Duke» som ble overtatt i juli, «Island Duchess» i oktober 2013 og «Island Dawn» i januar 2014, – alle omtalt i SKIPSREVYEN.
Skipet kan transportere rør og annen dekkslast, flytende laster så vel som sement og barytes til borerigger i Nordsjøen. Skipet er videre forberedt for senere tjeneste som standby-/rescuefartøy. Fullt oppgradert vil redningskapasiteten være 220 personer.
M/S «ISLAND DRAGON» fører NIS flagg og er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Standby Vessel, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON.
M/S «ISLAND DRAGON»
Hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 84,45 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 76,20 m
Bredde største ...................................................................................................... 17,00 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 7,30 m
Draft ....................................................................................................................... 6,10 m
Dw .................................................................................................................... ca. 3.800 t
Dekksareal ............................................................................................................. 800 m2
Dekkskap. ......................................................................................................... ca. 1.800 t
GT ............................................................................................................................. 3315
NT ............................................................................................................................. 1206
IMO no. .............................................................................................................. 9645968
Tankkapasitetene er 1142 m3 brennolje, 780 m3 ferskvann, 1520 m3 vannballast, 270 m3 dry bulk og 1111 m3 ORO.
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri omfatter 2 x Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer hver med ytelse 2880 bkW v/900 o/min som er koblet til 2 x RRM 750 AGHC-KP reduksjonsgear og 2 x RRM DAP66A/4D-B-35FA CPP propeller med vingediameter 2900 mm. Skipets fart er ca. 15 knop v/4 m draft. I forhold til de tidligere leverte i serien, har “Dragon” fått en ekstra sylinder på hovedmotorene pga. FiFi II.
Skipet har to Scania DI 12 64M hjelpemotorer hver på 398 kW, levert av Gas & Diesel Power, koblet til to Stamford generatorer hver på 470 kVA. I tillegg kommer to ABB akselgeneratorer hver på 2400 kVA for kraftforsyning. Nødaggregatet er type Nordhavn/Sisu GASC 7-06E på 165 kW levert av Nordhavn Marine & Offshore A/S.
Thrusterutrustningen består av to RRM TT1850 DPN CP thrustere hver på 760 kW forut og to RRM TT1650 thrustere akter hver på 590 kW.
Allweiler har levert alle maskinromspumper, samt komplett lossesystem til skipet. Leveransen inkluderer HPU og kontrollsystem, samt tankvaskesystem. Kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco og Alfa Laval har levert kjølesystem. Ditech har levert Mahle Engine Protection System (EPS) som erstatter tradisjonelle fuel separatorer. Yara har levert Selective Catalytic Reduction (SCR) systemet for NOx reduksjon. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Aeron har stått for ventilasjonsanlegget. Proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys og Kjøleteknikk, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Jowa har levert sewage treatment-anlegg.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Autronica Flexifog total flooding system med integrert High-Risk og et Jason FiFi 1 system. I byssen er det Autronica Kidde Wet Chemical anlegg, og Wilhelmsen har levert et deck-foam system.
Dekk/innredning
RRM er leverandør av dekksmaskineri, ASFA system samt dry bulk-anlegget. Dekkskran er type HS Marine fra Aukra Maritime. RRM har levert anti-roll system med to passive tanker.Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Nybygget er oppmalt med International Paint malingssystemer. I redningsutstyret ombord inngår 6 x 16 personers Viking redningsflåter og 700 FRB fra Mare Safety m/TTS davit. Survitec Norway (tidl. Brude Safety) har levert brann- og redningsutstyret ombord.
M/S «ISLAND DRAGON» har innredning med kapasitet for 26 personer med 14 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering. Styrehusstoler er levert av Alu Design & Services. Sanitæranlegget kommer fra Jets Vacuum/Brønsten, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Teamtec har stått for incinerator.
Elektronikk
Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har også installert elektronisk utstyr levert av Marine Technologies, inkludert DP-2 anlegg med 2xDGPS, CyScan, Mini RadaeScan, 2xwind sensor, 3xMotion Reference sensors og 2xgyrokompass. Annet utstyr inkluderer S-band radar, X-band radar, 2 x Ecdis, Gprs gyrokompass, autopilot, 2 x DGPS, logg, ekkolodd, radio stasjon, VDR, VHF, UHF, Inmarsat C, AIS og SSAS.
Brokonsoller er fra Marine Technologies og RRM, og sistnevnte har også levert alarmsystem (ACON) og hovedtavle. Intercom-systemet er fra Zenitel. Sat.TV antenne er fra Furuno og sat.data antenne fra Marlink.
-
VARD Brevik har en god horisont på sin ordrebok. Bnr. 814, en OSV til Island Offshore, leveres i oktober, bnr. 757, nok en OSV til Island Offshore, leveres 1. kvartal 2015, bnr. 812 og 813 er to PSV’er til pt ikke navngitt kunde med levering hhv. i 3. og 4. kvartal 2015, mens bnr. 831 er Island Offshore sitt nylig kontraherte konstruksjonsskip med levering i 2. kvartal 2016.