Foto: Gunder Tande Sandersen

M/S «ISLAND DUCHESS»

– PSV fra VARD Brevik

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Vard Brevik overleverte Platform Supply Vessel M/S «ISLAND DUCHESS» til Island Offshore den 10. oktober 2013 som byggenummer 795. Dette er det andre skipet i en serie på fire PSVer av UT 717 CD design. Første ute var «Island Duke» som ble overtatt i juli og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2013.

Island Offshore Shipholding LP la nylig frem 2. kvartals resultatet som viste EBITDA (Earnings before interest, tax, depreciation and amortization) på 216 millioner kroner for kvartalet og 370 millioner for første halvår. Flåtens utnyttelsesgrad var på 88% til tross for et betydelig tørrdokkingsprogram.

M/S «ISLAND DUCHESS» skal ha kostet ca. 250 millioner kroner. I skrivende stund vites ikke om dette skipet i likhet søsterskipet skal arbeide i spot markedet i Nordsjøen. Fartøyet er delvis forberedt for tjenester som standby/rescue skip i henhold til NMD regelverket. Fullt oppgradert vil redningskapasiteten være på 220 overlevende.

M/S «ISLAND DUCHESS» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Standby Vessel, Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 84,45 m
Lengde b.p.p. 76,20 m
Bredde største 17,00 m
Dybde i riss 7,30 m
Draft 6,10 m
Dw ca. 3.800 t
Dekksareal 800 m2
Dekkskap. ca. 1.800 t
GT 3315
NT 1206
IMO nr 9645944

Tankkapasitetene er 1142 m3 brennolje, 780 m3 ferskvann, 1520 m3 vannballast, 270 m3 dry bulk og 1111 m3 ORO.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet utgjøres av 2 x Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer hver med ytelse 2560 kW v/900 o/min som er koblet til 2 x RRM 750 AGHC-KP reduksjonsgear og 2 x RRM DAP66A/4D-B-35FA CPP propeller med vingediameter 2900 mm.

Skipet har to akselgeneratorer hver på 2400 kVA for kraftforsyning, samt 2 x Nogva Scania DI 12 64M hjelpemotorer hver på 398 kW koblet til to Stamford generatorer hver på 470 kVA. Nordhavn/Sisu nødaggregatet type GASC 7-06E er på 165 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT1850 DPN CP thrustere hver på 760 kW forut og to RRM TT1650 thrustere akter hver på 590 kW.

Yarwil har levert Selective Catalytic Reduction (SCR) systemet for NOx reduksjon. Pumpeutrustningen er levert av Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco og Alfa Laval har levert kjølesystem. Ditech har levert Mahle Engine Protection System (EPS) som erstatter tradisjonelle fuel separatorer.

Aeron har hatt hånd om ventilasjonsanlegget ombord. Proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys og Kjøleteknikk, og kjelutrustningen er av Clayton fabrikat. Tankpeilesystemt er type Acon (RRM), og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Jowa har levert sewage treatment anlegg.

Brannsikkerheten ivaretas blant annet av et Autronica Flexifog brannslukkingssystem.

[gallery columns="2" ids="9851,9852,9853,9854"]

Dekk/diverse

RRM er leverandør av dekksmaskineri og dry bulk anlegget, og dekkskran er type HS Marine fra Aukra Maritime. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med International Maling malingssystemer. I redningsutstyret ombord inngår 6 x 16 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety.

M/S «ISLAND DUCHESS» har innredning med kapasitet for 26 personer med 14 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering. Sanitæranlegget kommer fra Jets, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Teamtec har stått for incinerator, mens Delitek har levert compactor.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har også installert elektronisk utstyr levert av Marine Technologies, inkludert DP-2 anlegg. RRM har levert alarmsystem (ACON) og hovedtavle. Intercom-systemet er fra Zenitel.

VARD Brevik skal levere tre nybygg til Island Offshore i 2014; bnr. 785 (UT 737 CD), bnr. 797 og 798 (begge UT 717 CD).