M/S «ISLAND INTERVENTION»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Island Venture IV LLC som eierselskap og Island Offshore Management AS som manager overtok konstruksjonsskipet M/S «ISLAND INTERVENTION» fra Ulstein Verft som byggenummer 287 den 20. mai 2011. Skipet er bygget etter ULSTEIN SX 121 design. Dåpen av skipet fant sted den 12. august med Guri Lillebø Sætre som gudmor. Hun er forøvrig mannskapssjef i Island Offshore.

Skipet ble i sin tid kontrahert av Marine Subsea Inc., Lysaker og skulle hete «Karianne». Ulstein Verft hadde da tidligere bygget søsterskipet «Sarah» som ble levert i desember 2009 og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2009. Kontrahenten fikk imidlertid finansieringsproblemer og var ikke i stand til å gjøre opp for seg overfor verftet da «Karianne» var ferdigbygget. Marine Subsea opplyste at selskapet i begynnelsen av januar 2011 aksepterte at kontrakten med Ulstein Verft for levering av «Karianne» var terminert. Det ble videre informert om at Ulstein Verft hadde startet en salgsprosess av skipet, og “the remaining commitment to Ulstein Verft as of 31.12.10 was approx USD 86,9 million”.
Nybyggprisen var tidligere antydet til rundt 900 millioner kroner, men prisen som Island Offshore betalte for skipet ble rapportert som cirka US$108 millioner. (DOF kjøpte «Sarah» for cirka $110 millioner).
Skipet er forøvrig søsterskip av «Island Constructor» som ble levert i mai 2008 og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2008. Skipet var det første spesialfartøyet fra Ulstein Designs S-serie som ble kontrahert.
Island Offshore er i dag verdens største leverandør innenfor lett brønnintervensjon. Administrerende direktør i rederiet, Håvard Ulstein, uttalte i forbindelse med dåpsseremonien:
– Dette nye fartøyet vil bli et svært viktig tilskudd i flåten vår. «ISLAND INTERVENTION» skal i høst installere en serie med ”produksjonstre” på havbunnen for et norsk oljeselskap i Norskehavet. Dette er svært avansert arbeid, men vi er trygge på at med det rette mannskapet vil dette fartøyet være det beste verktøyet for jobben.
Skipet er utrustet med tårn for modulhåndtering, moonpool, ROV-hangar, offshorekran, helikopterdekk og har dieselelektrisk fremdriftssystem.
Etter at rederiet overtok skipet, er følgende utstyr innkjøpt og installert: 2 stk. ROV systemer fra C-Innovation, ROV type UHD og HD, 2 stk. LARS systemer 4,5 fra Stromek, el.drevne Active Heave Compensated vinsjer til LARS fra Cetix (levert på 11,5 uker) med 4200 m umbilical, 4 stk. guide wire vinsjer fra National Oilwell og Stromek, Hipap nr. 2 for å optimalisere DP III systemet, ny Lower Cursor Frame samt modifikasjon av eksisterende tårn og skidding system for å tilpasse skipets operasjon, extra Utility station på dekk og V-sat antenner fra Sealink.
«ISLAND INTERVENTION» har fått utstedt Green Passport fra Metizoft med IMO anbefalinger for resirkulering av skip. Skipet har Ålesund som hjemstedshavn, er bygget til klasse i DNV ✠1A1, R Ship-based Well Intervention Unit, SF, E0, DynPos AUTRO, NAUT-OSV(A), LFL*, Clean design, OPP-F, Crane, Comf-V(3), Comf-C(3), Heldk, DK+, HL (2,8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 120,20 m
Lengde b.p.p.
112,30 m
Største bredde 25,00 m
Dybde i riss til h.dk 10,00 m
Draft design
7,00 m
Draft scantling
8,00 m
GT
ca. 11572
NT ca. 3472
Dwt (u/offsh.kran og tower) ca. 8.588 t
Dekksareal
1380 m2
Dekkskap. (m/offsh kran) ca. 4.700 t
IMO
9460095

Skipets tankkapasiteter er 2212 m3 drivstoff, 990 m3 ferskvann og 6845 m3 vannballast. Methanol tankene er på totalt 199 m3.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem som styrer to azimuth hovedpropeller, to swing-up kompassthrustere og to tunnelthrustere. De fire dieselmotorene er type RRM Bergen; 2 x B32:40L9A hver med ytelse på 4320 kW og 2 x B32:40L6A hver på 2880 kW, generatorene er type AVK, to på 4145 kW og to på 2765 kW og de to propellanleggene er type RRM Aquamaster AZP 120 CP. Med i ABB leveransene er elektriske motorer. Nød-/havneaggregatene er merke Nogva Scania DI 1262M på 318 kW henholdsvis MTU V12 2000 på 550 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to RRM TT 2650 DPN CP thrustere hver på 1920 kW og to TCNS092/62-220 thrustere hver på 1800 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og Alfa Laval og RWO har supplert separatorer. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Pyro har levert kjeler. XTronica har levert tankpeileanlegg, proviant kuldemaskineri kommer fra Kuldepartner og sanitæranlegget er en Brødrene Dahl leveranse.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og ventilasjonsanlegget er levert av Aeron. Tero Marine har levert vedlikeholdssystem til nybygget, og GS-Hydro Norge har supplert slanger, ventiler m.m.
Brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire & Integrated Solutions, og et vanntåke brannslukkingsanlegg for maskinrommet kommer fra Marioff. Gassalarmsystem er fra ABB EDS og F&G System.
Dekk
Rederileveransene er nevnt ovenfor, og offshorekranen som også er nevnt, har 150 tonns kapasitet og er levert av National Oilwell Varco, som også har levert tårnet (MHT). Norwegian Deck Machinery har hatt leveranser av dekksmaskineri, og Heila marine kraner kommer fra Saunes & Helseth Maritime.
Heli-dekk er en leveranse fra Maritime Products, og TTS Ships Equipment har levert sideporter. Fossen Shipping har stått for ankerutrustningen, og Fenconor har levert fendere til skipet
IMS har levert vanntette skyvedører, og utvendige dører er fra Libra. Vinduer er fra Bohamet, og viskere er type Wynn. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight mens belysningsutstyr er supplert av Glamox. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og Malermestrene BMV har levert fliser, gulvbelegg og dekksmasse.
Blant redningsutstyret kommer livbåtene fra Eide Marine Tech, og MOB-båten er fra Mare Safety med davit fra Aukra Maritime. Medisinpakke er en Medi 3 leveranse.
Innredning/diverse
Skipet er arrangert med innredning for 100 personer med blant annet 10 state-cabins, 30 enmannslugarer og 30 dobbeltlugarer. Det er også auditorium, diverse konferanserom og kontorer. Hospital er også innredet.
Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior med paneler på innvendige skott fra Contech og møbler fra Fora Form, Rovde Møbelfabrikk og VAD. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. TeamTec har levert forbrenningsanlegg.
De elektriske installasjonene er utført av Ulstein Power & Control. Samme firma har levert ULSTEIN COM og ULSTEIN IAS, samt navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Kongsberg Maritime er leverandør av skipets DP-system. Coastdesign har supplert lastekalkulator.

Ulstein Verft AS skal levere bnr. 286 til Eidesvik i september. I 2012 skal bnr. 291 og 294 av type PX121 leveres til et Ulstein selskap, og i slutten av året kommer SX148 designet bestilt av Eidesvik Offshore. De to Polarcus seismikk skipene skal leveres i mars og juni 2012 som bnr. 292 og 293.