M/S «ISLAND PERFORMER»
– subsea/IMR fartøy fra Ulstein Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ulstein Verft overleverte SX 121 designet M/S «ISLAND PERFORMER» til Island Offshore den 8. juli 2014 som verftets byggenummer 301. Dåpen fant sted i Geirangerfjorden den 27. juni med Pamela Williams som gudmor.
Skipet skal arbeide for FTO i Mexico gulfen under en 5-års kontrakt. FTO er et joint venture mellom FMC Technologies, Island Offshore og Edison Chouest Offshore. Sistnevnte selskap ble forøvrig nevnt som partner i skipet da kontrakten ble inngått i desember 2012.
Nybygget beskrives som et multifunksjonelt offshore-fartøy spesialisert for operasjoner innen RLWI (boring uten stigerør/lett brønnintervensjon), IMR og SURF (Subsea Umbilicals, Risers and Flowlines) segmentene. Skipet kan arbeide på dyp ned til 3000 meter. Før kontrakten med FTO starter ved årsskiftet, tar skipet midlertidige oppdrag, der det første gjaldt undersøkelser av havbunnen for RogFast – fastlandssambandet mellom Haugesund og Stavanger.
Skipet er utstyrt med et intervensjonstårn (MHT) levert av National Oilwell Varco installert over hovedmoonpool, og en 250 tonns AHC kran er også fra NOV. Moonpool måler 8 x 8 meter. To ROVer som kan arbeide på dypt vann hører med til utstyret ombord.
Det overbygde dekket strekker seg forbi hovedmoonpool og akter til hovedkranen med de fordeler dette gir for utførelsen av arbeidene ombord.
Skipet tilfredsstiller høyeste standard for DP med klasse notasjon DYNPOS AUTRO. De to DP-sonene har hvert sitt maskinrom med flom- og brannsikre skott mellom.
M/S «ISLAND PERFORMER»
Fartøyet er bygget til DNV klasse med notasjoner @1A1, SPS, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, OPP-F, CRANE, BIS, COMF-V(1), COMF-C(3), SF, E0, DK(+), HL(2.8), HELIDK-SH, DYNPOS-AUTRO. Skipet fører NIS flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. .......................................................................................................... 130,00 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 122,10 m
Største bredde ....................................................................................................... 25,00 m
Dybde i riss h.dk. .................................................................................................. 10,00 m
Draft max ................................................................................................................ 7,60 m
Draft design ............................................................................................................ 7,00 m
GT ........................................................................................................................... 12983
NT ............................................................................................................................. 3895
DW(*) ............................................................................................................... ca. 7.300 t
Dekksareal hd ................................................................................................... ca. 800 m2
Dekksareal sd ................................................................................................... ca. 900 m2
IMO nr. ............................................................................................................... 9682045
(*) med Module Handling Tower montert
Skipets tankkapasiteter er ca. 2084 m3 drivstoff, ca. 1077 m3 ferskvann og ca. 6581 m3 vannballast.
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet er levert av ABB og består av seks Rolls-Royce Bergen type C25 hovedmotorer hver med ytelse på 2880 kW og tre hoved azimuth thrustere hver på 3000 kW. Thrusterutrustningen består av to super silent tunnel thrustere forut hver på 2140 kW og en swing-up azimuth thruster forut på 2000 kW. Max. fart er ca. 15,25 knop.
Nødgenerator er fra Stamford/Nogva. Skipet har et Emergency Shut Down system som sørger for automatisk avstengning i tilfelle av hydrokarbon lekkasje. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Ulstein Power and Control leveransen består av komplett DP3 power distribusjonssystem; hovedtavler 690V, 100kA utførelse, distribusjonstavler for 440V og 230V inkludert landtilkoblingsutrustning, nødtavle, offshore tavle, HP sentraler og starter sentraler.
Diverse
ROV LARS systemet er levert av Ulmatec Stromek, og Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri til nybygget, inkludert fortøyningsvinsjer og ankerspill vinsj. Skipet har helidekk for Sikorsky S92 helikopter størrelsen. De to Schilling ROVene er reders leveranser. Kompressorer er bl.a. fra Sperre.
I redningsutstyret inngår to lukkede livbåter hver med kapasitet for 130 personer, tre 25 personers redningsflåter og to MOB-båter.
Innredningen ombord er av høy kvalitet med blant annet flytende dekk på fem dekk som reduserer støy og vibrasjoner. Lugarkapasiteten er på 130 personer.
Ulstein COM leveransen består av: SPS klassifisert PA system for over 60 passasjerer (dublert redundant PA system), datanettverk med POE støtte for telefoni, IP-TV system og datatjenester, IP-basert telefonisystem med IP-telefoner, analog telefoner, Dect system, alarm paging, Billing system for billing av utgående samtaler, digital/analog linjer for V-SAT, GSM og FLEET, innsnakk til PA system, IPTV entertainment system bestående av IPbasert TV/Radio distrubusjon, Video on Demand (film database), nPVR (personal video recording), TV on Demand samt batteriløst telefonsystem for nødsamtaler.
IAS systemet er levert av Høglund Marine Automasjon, og DP-anlegget er fra Marine Technologies. Skipet tilfredsstiller de høyeste standardene for operasjonell redundans og dynamisk posisjonering (DP3). Operation+-funksjonen gjør at fartøyet i en DP2-situasjon (i tilfelle av svikt i ett system) vil beholde systemintegriteten og kan fullføre den oppgaven hun holder på med.
-
Ulstein Verft AS skal levere to PSVer til NAO i januar 2015 og to PX121 fartøyer til Blue Ship Invest i 1. kvartal samme år.