
M/S «ISLAND PIONEER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Leveringen skjedde nokså nøyaktig ett år etter at rederiets første fartøy med Ulstein design ble overtatt. Den gangen gjaldt det en P105 type «Island Patriot».
M/S «Island Pioneer», er bygget i innendørs tørrdokk, noe som skulle borge for høy kvalitet på arbeidet. Etter leveringen skal en ekstra boligmodul med plass til 90 personer monteres ved Aker Yards, Aukra.
M/S «Island Pioneer»
beskrives som et Multifunctional Platform Supply Vessel med store lastekapasiteter og kan betjene oljedindustrien world-wide enten det gjelder letevirksomhet eller produksjon. Fartøyet kan brukes for subsea operasjoner og er utstyrt med moon pool, ROV hangar og offshore kran. Videre er det mezzaninedekk, helikopterdekk og skipet har DP21-klasse. Sjøegenskapene beskrives som svært gode.
Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV @1A1, SF, E0, DynPos AUTR, LFL*, CLEAN, COMF-V(3), HELDK-SH, DK(+), HL(+) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
95,00 m |
Lengde p.p. |
82,00 m |
Bredde største |
20,50 m |
Dybde i riss til h.d. |
9,00 m |
Dwt |
4.948 |
Draft max |
7,00 m |
Draft design |
6,50 m |
Lastedekk areal |
1110 m2 |
GT |
5233 |
NT |
1569 |
Tankkapasitetene er 1482 m3 brennolje, 1316 m3 ferskvann, 314 m3 base oil, 2635 m3 vannballast, 965 m3 liquid mud, 965 m3 brine, 129 m3 dry bulk og 165 m3 methanol.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem med to Ulstein Aquamaster Azipull 120 propellere hver på 2500 kW. ABB har levert elektromotorer m.m. Hovedmaskineriet består av fire Bergen C25:3L9A dieselmotorer hver på 2480 ekW v/900 o/min og fire AVK generatorer hver på 2800 kVA.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP thrustere og en Ulstein Aquamaster Azimuth swing-up thruster. Max. fart er ca. 15,1 knop. Nødaggregatet er merke Nogva Scania.
Sperre har levert kompressorer, Alfa Laval separatorer og pumpeutrustningen kommer fra Allweiler. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og tankpeileanlegg er type Umas. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron Miljøteknikk, proviant fryse-/kjølemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk og Pyro har levert kjeler. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et Semco Maritime water-mist anlegg og et vanntåkesystem fra Unitor. Brannvarslingsanlegget er levert av Wormald Signalco AS.
Dekk
Offshorekranen som skal monteres, er fra National Oilwell og er på 140t/11m. Både Hydramarine og Bergen Hydraulic har også levert kraner. Heli-dekk er levert av Maritime Products, og cementanlegget er fra Rolls-Royce Marine. Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og Odim har stått for to capstans og to tuggervinsjer, mens ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping.
Vinduer er en Bohamet leveranse, Libra-Plast har forsynt skipet med utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg og Norselight har levert lanterner henholdsvis lyskastere. Nybygget er oppmalt med Jotun produkter, og arbeidet er utført av Vest Sandblåsing.
Redningsutstyret består av 24 DSB 25-manns redningsflåter fra Brude Safety og MOB-båt fra Mare Safety i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse løst brannutstyr, og Medi3 har supplert medisiner og utstyr.
Innredning/diverse
Både paneler på innvendig skott og innredningsdører er fra Contech. Møbelleveransene kommer fra Helland Møbler, Telo Møbler, Rovde Møbelfabrikk og Fora Form.
Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og vakuumtoalett systemet er fra Jets Vacuum.
M/S «Island Pioneer» er bygget med permanent kapasitet for 110 personer, og i tillegg kommer 90-personers boligmodulen for oppdraget i Mexico-gulfen. I tillegg til lugarinnredningen er det konferanserom, bysse og lounge for offiserene og messe på D-dekk, og A-dekk har bysse, messe/kafeteria og dagrom.
Ulstein Elektro har levert hovedtavle, bro- og maskinromspulter og har utført de elektriske og elektroniske installasjonene. Utstyret inkluderer Furuno radarer, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Thrane & Thrane TT 3000SSA MF/HF A-3 GMDSS radiosystem og SeaTel antenner.
IAS- og PMS systemene er leveranser fra Høglund Marine, og DP-anlegget er levert av Marine Technologies.
*
Ulstein Verft AS har en fyldig ordrebok og skal levere bnr. 273, en AX104 for Bourbon, i mai. Bnr. 274 er en AHTS type A102, også dette fartøyet bygges for Bourbon Offshore, for levering i juli. Her er det også en opsjon. I slutten av oktober følger nok en Bourbon levering, denne gangen en PX 105 type med bnr. 275, og et fartøy av samme type følger i februar 2007 som bnr. 276. I slutten av mai 2007 skal Solstad ta levering av bnr. 277 som er en VS 4220 OCS, i oktober skal bnr. 278 leveres til Olympic Shipping (P101) og bnr. 279 er type Ulstein SX 121 som skal bygges for Island Offshore og døpes "Island Constructor" for levering våren 2008.