
M/S «ISLAND PRIDE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det kan være interessant å se byggeprosessen for et slikt nybygg. Stålproduksjonen startet 20. juni i fjor, kjølstrekning fant sted 30. august og levering av skroget skjedde 5. desember. Fire måneder senere er fullt utrustet skip altså ferdig fra Brevik Construction.
Rederiet er og har vært svært aktiv på nybygningsmarkedet, og leveringen av nye skip passer godt sammen med markedsoppgangen i Nordsjøen. Da bnr. 37 ble kontrahert, var det den 12. kontrakten mellom rederiet og Aker Yards.
M/S «Island Pride» er klasset i DNV til klasse @1A1, SF, E0, DK(+), HL (2,5), LFL*, DYNPOS, AUTR, CLEAN, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,60 m |
Lengde p.p. | 68,30 m |
Bredde største | 16,00 m |
Dybde i riss | 7,00 m |
Draft | 5,90 m |
Dwt | ca. 3.300 |
GT | 2150 |
NT | 1100 |
IMO no. | 9333864 |
Tankkapasitetene er 1000 m3 brennolje, 460 m3 ferskvann, 1375 m3 ballast/drillwater, 390 m3 brine, 200 m3 base oil og 140 m3 methanol. Dry bulk kapasiteten er 320 m3.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer som hver yter 2005 kW v/825 o/min. Hver motor er via Kamewa Ulstein 600 AGSC-KP500ND reduksjonsgear koblet til Kamewa Ulstein 66P1/4T 4-bladet propellanlegg med vingediameter 2900 mm.
Styremaskinen er merke Tenfjord som betjener High lift ror, og joystick er merke Poscon. Fleksible kobler er merke Vulcan, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Fartøyet har fire Kamewa Ulstein thrustere for bedre manøvrering. De to akter thrusterne er type TT 1650 og de to forut av type TT 1850, alle på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania DI 12 62M hjelpemotorer, hver på 250 som driver to Stamford generatorer. I tillegg kommer to Stamford akselgeneratorer à 1600 kVA. Nødaggregatet er et Nogva Deere/Stamford generatorsett på 48 kW.
Nilsen Kjøl & Fryseteknikk AS har levert fryse-/kjølemaskineri til fartøyet og Aeron Miljøteknikk ventilasjonssystemet. Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum AS, og både Sperre og Kaeser har levert kompressorer. Tankpeileanlegget er merke Umas, og separatorer er fra Heli-Sep og Alfa Laval. Pyro har levert kjelutrustning, og isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering. AM Instrumentering har levert flowmeter, og Noratel har supplert transformatorer. Det windows-baserte vedlikeholdssysstemet er fra Tero Marine.
Brannsikringen i maskinrommet er ivaretatt av et CO2 slukkesystem fra Unitor.
Dekk
Dekksarealet er på ca. 680 m2 og dekkskapasitet ca. 1600 tonn. De fem cementankene på totalt 320 m3 er levert av Rolls Royce som også har levert de tre roll-reduction tankene. Fi-Fi I utstyr er fra fra Kværner.
Dekksmaskineri er levert av Rauma Brattvaag, og ABAS KDE-40 EH kranen er på 3t/16m. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling. Vindusviskere er merke Wynn.
Redningsutstyret ombord omfatter fire 25-manns Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i davit fra TTS.
Innredning/diverse
M/S «Island Pride» er innredet for en besetning på 20 personer pluss fire passasjerer, arrangert med 12 enkeltlugarer, fire doble og en firemanns lugar, samt hospital. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Beha Hedo har levert utstyr til messen, og Miele har levert vaskeriutstyr. Vakuumtoalett systemet er fra Jets. De elektriske arbeidene er utført av Brevik Elektro, og hovedtavle er fra Umas og alarmanlegget er merke Umas V. Skipet er utstyrt med DPII-system.
Det elektroniske utstyret ombord er levert og montert av Basse Gundersen AS og inneholder Furuno FR-2117 radar, FR-2137 radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, Bergen Nautik magnetisk kompass, Ben Anthea logg, Simrad AP9 autopilot, Simrad GN33 GPS, JRC N300A navtex, Sailor KDU1900 AIS, Sailor radiostasjon, Sailor H2095C Inmarsat C, Tron 40S nødpeilesender, SART radar transponder, Nera Fleet 77 Inmarsat, Sailor RT 2048 VHF, RT 4822 VHF og Motorola GP900 UHF.
*
Aker Yards-verftet Brevik Construction AS skal levere PSV'er på rekke og rad fremover, og ordreboken strekker seg godt inn i 2006, og enda lenger hvis opsjonene blir erklært.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005