Foto: Harald Valderhaug.

M/S «ISLAND RANGER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven Verft AS, Ulsteinvik kunne 2. april overlevere byggenummer 304 til Island Offshore X KS, Ulsteinvik. M/S «Island Ranger« er av type UT 745E og har kostet cirka 200 millioner kroner. Skroget er bygget ved Severnav S.A. i Romania og ble i sin tid innkjøpt på spekulasjon av Kleven Verft. Gudmor for nybygget var Dionne Chouest.

Dette er det tredje Island Offshore nybygget som omtales i denne utgaven av SKIPSREVYEN. De to andre er «Island Patriot» levert fra Ulstein Verft og «Island Pride» bygget ved Brevik Construction.

Med på eiersiden i Island Offshore X KS er også Kleven Maritime og Edison Chouest Offshore, USA. Skipet skal inn på spot markedet som arter seg adskillig mer hyggelig nå enn på svært lenge.

UT 745 typen er utviklet for å betjene de ulike gass- og oljeinstallasjonene i Nordsjøen med et stort dekksareal, 950 m2, som passer til blant annet transport av rør. Skipet kan også hvis det er ønskelig, arrangeres for Standby, Fi-Fi I, ROV service, helidekk, innredning for ytterligere 50 personer og 100 tonn offshore kran.

Fartøyet er bygget til Det Norske Veritas klasse @1A1, SF, E0, DK+, LFL*, HL+, DYNPOS AUTR, Clean, COMF V(3), Oil Rec og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
90,70 m
Lengde p.p.
80,40 m
Bredde på spant
18,80 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Draft design
6,00 m
Dwt basis 6,2m draft
4.100
GT
ca. 3700

Tankkapasiteter er 1200 m3 brennolje, 700 m3 ferskvann, 400 m3 dry bulk, 1190 m3 drill water, 280 m3 base oil, 400 m3 brine, 1000 m3 oil recovery og 160 m3 methanol.

Maskineri
M/S «Island Ranger« har dieselelektrisk fremdriftssystem der fremdriften besørges av to Azipull av type Ulstein Aquamaster AZP 120. Elektromotorer er fra ABB. Thrusterutrustningen består av en Ulstein Aquamaster VROS TCNS 73/50-180 på 883 kW og en Kamewa Ulstein tunnelthruster TT2200TT på 883 kW. Fart er oppgitt til ca. 16 knop ved draft på 5,35 meter.

Hovedmaskineriet består av fire CAT dieselmotorer type 3516 TA, hver på 1901 bKW v/1800 o/min. De fire generatorene kommer fra ABB og er hver på 2280 kVA. Nød-/havneaggregatet er merke Nogva Scania DI16 44M på 405 kW.

Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum AS, og kompressorer er fra Sperre, mens separatorene er fra Alfa Laval. Isoleringsarbeidene er utført av Inter Marine og verftet. Ventilasjonssystemet er fra Aeron Miljøteknikk, og samme firma har levert fryse- og kjølemaskineriet med kompressor fra Teknotherm. Peileutstyr for tankene er merke Umas, og Pyro har levert kjelutrustning.

Maskineriet er brannsikret ved hjelp av et CO2 anlegg fra Unitor og et varslingsanlegg fra Tyco.

Dekk/innredning
De åtte drybulk tankene på 400 m3 er levert av Rolls-Royce Marine og opereres fra et Tank Tender System. Rolls-Royce Marine har også levert tre roll reduction tanker. Hydraulisk dekksmaskineri er en leveranse fra Rauma Brattvaag, og Sotra Marine Produkter har utstyrt fartøyet med anker og kjetting. Kraner er fra TTS Marine og vinduer fra Trinoxx.

Redningsutstyret ombord omfatter MOB-båt fra Norsafe i davit fra TTS og redningsflåter fra Koppernæs Brude Safety. Lanterner er fra Tranberg og lyskastere fra Norselight, mens Glamox har levert belysning. Fartøyet er oppmalt med Jotun malingssystemer.

M/S «Island Ranger» er bygget med bekvemmeligheter for 50 personer. Innredningsarbeidene er utført av Inter Marine i tillegg til verftet. Rovde Møbelfabrikk har levert møbler. Vakuumtoalett systemet er fra Jets.

De elektriske installasjonene er utført av Hareid Elektriske Teknikk AS som også har levert startapparatur.

Elektronikk
Sletten Electronics AS har levert og montert det elektroniske utstyret som omfatter for navigasjon Furuno FAR-2137S 10cm Arpa radar, FAR-2117 3cm Arpa radar, Telchart T2026 kartsystem, Furuno GP-90 satellitt mottaker, Simrad kompass, C. Plath autopilot fra Sperry Marine, Furuno FE-700 ekkolodd og Ben Anthea logg.

Kommunikasjonsutstyret er Navtex NAV5, Radio Holland radiostasjon, Thrane & Thrane Inmarsat-C, Ship Equip Sevsat, Furuno VDR, Jotron AIS system, Radio Holland Ship Security System, Zenitel lydsignal system, Radio Holland Simplex/semi duplex VHF, Motorola bærbare UHFs, Motorola fast radio og GSM mobil telefon. Ship Equip har levert SeaTel antenne.

Alarmanlegget for maskinrommet er merke Umas, og DP systemet er fra Marine Technologies.

*

Kleven Verft AS skal blant annet levere i september en VS 470 MKII til et europeisk rederi, deretter i november følger et søsterskip – rederiet har for øvrig opsjon på ytterligere to skip. Videre leverer Kleven Verft i januar 2006 en MT 6000 MKII for Rem Offshore, også her har rederiet opsjon på ytterligere ett skip.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005