Foto: Harald Valderhaug

M/S «ISLAND VALIANT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «ISLAND VALIANT» med byggenummer 210 ble overlevert fra Aker Yards AS, Langsten til Island Offshore 18. juni. Skipet er av UT 787 CD design og følger 3,5 måneder etter at «Island Vanguard» med samme design ble levert. Bnr. 210 er imidlertid blitt 7 meter lenger. Nybygget startet sin tilværelse i spot markedet.

Dette nye designet er spesielt egnet for arbeid på store havdyp samt i nordområdene. Fartøyet kan plassere anker med stor presisjon uansett vanndybde. Hjulpet av en integrert hangar for fjernstyrte miniubåter (ROV) med arbeidsklassifisering kan skipet også plassere ut ankere svært presist under ROV-inspeksjoner. Ved hjelp av A-ramme med 200 tonn løftekapasitet og moonpool kan utstyr som veier 150 tonn posisjoneres på havbunnen på inntil 2000 meters dyp. Lettere arbeid kan utføres ned mot 3000 meters dyp. I vinsjutrustningen inngår en spesialvinsj med 500 tonns trekkraft og en ankervinsj og tauevinsj på 400 tonn hver.
Et sentralt element i UT 787CD designet er et energieffektivt drivstofforbruk under transport og mens skipet ligger stille og holder posisjonen med høy trekkraft.

M/S «ISLAND VALIANT»
er klasset i DNV til klasse ✠1A1, Ice C, Supply Vessel, Tug, SF, E0, DynPos AUTR, Clean design, DeIce, LFL*, COMF-V(3), T-MON, BIS, DK(+), HL(p) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 93,40 m
Lengde b.p.p. 82,00 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss 9,50 m
Dwt ca. 5.000
Draft 7,70 m
IMO 9356191
Tankkapasiteter er ca. 1550 m3 brennolje, ca. 1000 m3 ferskvann og ca. 2000 m3 vannballast.

Maskineri
Skipets fremdriftssystem består av to Bergen B32:40L12A dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW og to Kamewa Ulstein propellanlegg og reduksjonsgear av samme fabrikat.
For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Kamewa Ulstein TT 2200 DPN thrustere hver med ytelse på 1200 kW og to VROS thrustere hver på 1800 kW.
Filosofien er at skipet skal kunne operere dieselelektrisk så kostnadseffektivt som mulig i DP-modus, kun ved hjelp av thrusterne, uten at hovedmotorene benyttes. Skipet har også den nødvendige redundans for å oppfylle kravene til IMO DP2.
Skipet er utstyrt med to CAT hjelpemotorer og to akselgeneratorer til strømproduksjon ombord.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, kompressorer kommer fra Sperre og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron AS, Nilsen Frys- og Kjøleteknikk har stått for proviant kuldemaskineri og kjelutrustning er fra Pyro.
Brannsikkerheten tas hånd om av et slukkingsanlegg fra Unitor og varslingsanlegg fra Autronica Fire & Security. Andre leveranser er UV-anlegg fra Tøssebro, eksosoppheng fra Vibratec, katalysator fra Munters, ventiler, rør og rørdeler fra Brødrene Dahl, slanger, rør og kuplinger fra GS-Hydro, vedlikeholdssystem fra Tero Marine, flowmeter fra AM Instrumentering og cargo koblinger fra Mento. West Industri & Skipsservice har utført rørmontering.
Dekk/diverse
A-ramme er levert av AX Tech, og porter for ROV er fra TTS. Stromek har levert et launch & recovery system. Rauma Brattvaag har levert dekksmaskineri, og kran er utstyr fra Hydramarine. Gurskøy Sveiseindustri har fremskaffet landganger, ankerutrustning er fra Fossen Shipping og Nor-Pro har supplert fortøyningsutstyr. Tauepinner og haikjeft er RRM utstyr, og vindusviskere er type Wynn.
Nybygget er oppmalt med International Maling malingssystemer, og arbeidet er utført av PCS AS. Tranberg har levert lanterner til fartøyet.
I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Viking og MOB-båt fra Mare Safety. Brude Safety har fremskaffet nautisk utstyr og brann- og redningsutstyr.
Innredningen er arrangert med lugarkapasitet for 60 personer, og arbeidene er utført av Fatland. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, varskeriutstyr er fra Miele, forbrenningsanlegget kommer fra TeamTec og Jets Vacuum har levert toalettsystemet. Styrehusstoler er levert av Maritime Partner.
Aker Yards Electro AS har utført de elektriske arbeidene ombord, og hovedtavle og maskinromsalarmsystemet er fra Umas. Unisea AS har levert IT-system og HSE og QA system.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av O. Øverland AS, og DP-anlegget er levert av Marine Technologies. Utstyret omfatter Furuno FAR-2117 radar, FCR-2837 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno Fax-207, Furuno GP-90 GPS, Furuno T-2136 Tecdis, Skanti TRP 1150 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Fleet 77 Inmarsat F, Sailor TT 3000-E Inmarsat telex terminal, Sailor SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS og Furuno VR-3000 VDR. VHF utstyret omfatter Sailor RT 5022, Motorola GM-380, Tron 20 samt Motorola GP-380 EX UHF og Motorola GM-380 UHF.
Nordea har vært involvert i finansiering av nybygget.

Aker Yards AS, Langsten leverte bnr. 212 til Farstad Supply i oktober (for øvrig omtalt annet sted i dette nr.), bnr. 211 til Island Offshore skal leveres i januar 2008, bnr. 213 til PGS og bnr. 711 til Farstad Supply i april. I 2009 skal bnr. 710 leveres til PGS i mai, bnr. 712 til Farstad Supply i september, og så følger bnr. 713 i januar og bnr. 714 i mars 2010, begge til Farstad.