M/S «Jektøy» - et moderne og effektivt fartøy av nyeste design fra Brødrene Aa AS. Foto: Geir Løvbugt

M/S "Jektøy"

Byggenr. 287 fra Brødrene Aa AS i Hyen med kapasitet for 147 passasjerer, ble overlevert Boreal Sjø AS den 23. februar 2017.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Byggenr. 287 fra Brødrene Aa AS i Hyen med kapasitet for 147 passasjerer, ble overlevert Boreal Sjø AS den 23. februar 2017.

Katamaranen «Jektøy» er, som vanlig er fra Hyen-verftet, utført i karbonfiber sandwich vinylester. Lengde oa er 25,90 meter, lengde bpp 23,90 meter med største bredde 8,80 meter. Båten har kapasitet for 147 passasjerer. Fartøyet er bygget til DNS Fartsområde 4, IMO HSC 2000, category A med IMO nr. 980221. Designen er verftets egen. Dåp fant sted ved Storkaia i Molde tirsdag den 7. mars 2017, samtidig døpte man den betydelig større «Valderøy» (199 pax) omtalt i Skipsrevyen utgave 1/2017.

Etter «Valderøy» er dette det 3. nye fartøyet rederiet setter i trafikk i Møre og Romsdal etter at man vant anbudet på hurtigbåttjenester i fylket. «Jektøy» gikk rett fra byggeverftet til å trafikkere strekningen Molde-Vestnes. Om hverdagene er hun også innom Sekken 06.30. De to første av årets måneder benyttet Boreal Sjø M/S «Tiderose» til å betjene den samme ruten.

Bakgrunnen for kontraheringene er at Boreal Sjø AS fra årsskiftet overtok driften av de fire hurtigbåtsambandene det offentlige har ansvaret for i Møre og Romsdal. Dette utløste en større kontrahering på fem nybygg bestående av M/S «Godøy» (Oma Baatbyggeri, bnr. 537, 34,60 m, 300 pax), M/S «Valderøy» (Brødrene Aa, bnr. 286, 32 m, 199 pax), M/S «Jektøy», samt bnr. 538 Oma Baatbyggeri (147 pax/24 m, mars 2017) og bnr. 288 Brødrene Aa («Nørvøya», søster til «Jektøy», april 2017).

Nytt design på overbygget. Skroglinjene er velprøvde og benyttet i mer enn 30 tidligere bygg fra Brødrene Aa. Overbygget derimot, er helt nytt og følger linjene som verftet etablerte i samarbeid med Hareid Design på «Valderøy» og «Jin Zhu Hu».

Salongen er luftig og lys i fargevalget. Lydnivået er behagelige 65 db i snitt og passasjerene sitter komfortabelt i stoler fra West Mekan. Dørkbelegget er fra Fjordesign med innredning fra verftet selv og Ortnevik Tre.

Fremdriften besørges av 2 x MTU 8V2000 M72 dieselmotorer som hver yter 720 kW v/2250 o/min. levert av Bostek. I denne leveransen inngår også BlueVision overvåking i maskinrom og på bro, samt manøversystem MTU RCS-5 for CPP drift. CPP propellere er av type Ecoflow fra Servogear med reduksjonsgir type Servogear HD220 2,952:1. Baugpropeller er type SH550/386TC fra Sleipner Motor. Våteksos er type Halyard. Generator er type Nogva Deere 4045DFM50/Stamford UCM 224E1.

Båtens evakueringssystemer er fra Undertun, type UIAS-MES SR 150 med Viking 150 DKS. Brannslokkesystemet i maskinrom er inert gass type Novec 1230.Elektroinstallasjon 

Lys og delikat innredning.
Med Hammerfest i hekken, som de øvrige nye fartøyene til Boreal Sjø. Foto: Brødene Aa