
M/S «JUANITA»
– PSV fra Kleven Verft
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Ugland Offshore AS v/Ugland Supplier AS overtok nybygget av SALT 100 PSV design, M/S «JUANITA», fra Kleven, Ulsteinvik den 16. april 2014 som verftsgruppens byggenummer 361.
Nybygningskontrakten ble avtalt i juni 2012 for et fartøy med flere nye og fremtidsrettede løsninger. Som de fleste av dagens nybygg har fokus vært rettet mot driftsøkonomi, høy sikkerhet og effektiv operasjon. Fartøyet har også en ny løsning for lasthåndtering. Skipet er sikret en to års kontrakt med Statoil Petroleum.
M/S «JUANITA»
Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, Supply, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, BWM-T, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON.
M/S «JUANITA» fører NOR flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 88,90 m |
Lengde b.p.p. | 81,10 m |
Bredde på spant | 20,00 m |
Dybde i riss h. dk. | 8,80 m |
GT | 4839 |
NT | 1469 |
DW | ca. 5.000 t |
Dekksareal | 1035 m2 |
IMO nr. | 9665011 |
Tankkapasitetene er ca. 1000 m3 for brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1150 m3 vannballast, 1500 m3 liquid mud/brine/ORO, 400 m3 dry bulk og 760 m3 special products LFL* (alle tall “cirka”).
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av Wärtsilä med 3 x Wärtsilä 9L20 dieselgeneratorer hver med ytelse på 1665 kW og 2 x Wärtsilä 4L20 dieselgeneratorer hver på 740 kW, samt Volvo Penta D9 nødgenerator. Wärtsilä har også levert transformatorer, converters, trafos og motorer,samt IAS og PMS.
Propellene er av Scana Propulsion fabrikat type CRP (kontraroterende) der Inpower har levert direktkoblede permanente magnetmotorer. Propellsystemet er utviklet i et samarbeid mellom Salt Ship Design og Scana Propulsion. Ytelsene er 2700 kW henholdsvis 1300 kW.
Brunvoll thrusterutrustningen består av to FU-80-LTC-2250-1200 hver på 1200 kW montert forut, to FU-74-LTC-2000-1400 på 1400 kW montert akter og en retractable AR-63-LNC-1650-880 på 880 kW. Styremaskin og ror er Rolls-Royce Marine leveranser.
Pumpeutrustningen, samt BWT systemet, kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Aeron har levert ventilasjonsanlegg og proviant kuldeanlegg, mens Fresvik Produkt har stått for selve proviantrommet. Parat Halvorsen har stått for kjelutrustning, og SCR systemet for NOx reduksjon er fra H+H Umwelt. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Tero Marine har levert vedlikeholdssystem, og flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Wilhelmsen Ships Equipment har supplert nitrogen generatorsystem. Autronica Fire and Security har hatt leveransen av brannslukkingssystemet, inkludert et skumsystem på dekk.
Dekk
Dry Bulk Handling system er levert av Van Aalst & Offshore B.V., Fossen Shipping har supplert ankerutrustning og fortøyningsutstyr kommer fra Varde. Erling Haug har stått for NOFI line og wire for tugger vinsjene, mens NDM har levert dekksutstyr. ABAS har supplert dekkskran, og Automatic Sea Fastening System er fra Rolls-Royce Marine. Gurskøy har forestått gangvei og utstyr og plattformer. Tyfon er fra Tranberg, Brude Safety har levert redningsutstyr og Medi3 har supplert hospitalutstyr.
Libra-Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Vindusleveransen kommer fra Bohamet med vindusviskere fra Wynn. Bøfjorden Sag har stått for dekk av tre.
Redningsutstyr som MOB-båt m/davit og redningsflåter er Mare Safety leveranser.
Diverse
M/S «JUANITA» er innredet med lugarkapasitet for 24 personer, og Alu Design & Services har levert styrehusstoler. Ekornes har stått for møbelleveranser, Beha-Hedo har levert compactor og og Jets har supplert toalettanlegget. Bysseutstyr kommer fra Mare Safety.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og HG Marine Electronics har levert og installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. Kongsberg Maritime har forestått K-Master integrerte operatørstoler, K-Pos DP-21 system og K-Thrust integrert thruster kontollsystem. Lastekalkulator er fra Coastdesign Norway.
Metizoft har tatt seg av Green passport sertifisering.
----
Kleven Verft skal levere bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år. De to Volstad nybyggene som ble overført fra Bergen Group Fosen, kommer i 3. og 3. kvartal 2014 med bnr. 376 og 377.