
M/S «Julianne III»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det canadiske selskapet er datterselskap av Lunar Fishing Co. Ltd. Peterhead, Skottland, og firmaet ble kjøpt med tanke på fiske i canadisk farvann. Rederiet ønsket å bruke en eksisterende båt, men dette ble ikke tillatt på grunn av båtens størrelse. Maksimum lengde måtte nemlig være 125 fot. Dermed ble det besluttet å bygge nytt. «Julianne III» har nøyaktig denne LOA, men kan imidlertid forlenges hvis dette skulle være et alternativ på et senere tidspunkt. Skipper ombord er Alex Buchan jr., og fartøyet skal fiske sild og makrell i sesongen og ellers drive pelagisk fiske.
Båten er et NVC 340 design, og Nordvestconsult har foretatt alle beregninger og laget tegninger. Fartøyet er bygget med bulbbaug, tverrhekk og fullt shelterdekk. Sjødyktigheten har vært en viktig faktor for konstruksjonen, og det samme gjelder fart og slepeegenskaper.
Nybygget er klasset i Det Norske Veritas @1A1, Fishing Vessel, Ice C, T-Mon, (E0 without Class notation) og i henhold til canadiske regler og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 38,10 m |
Lengde p.p. | 33,30 m |
Bredde | 12,00 m |
Dybde i riss til sh.dk. | 7,80 m |
Dybde i riss til h.dk. | 5,30 m |
Draft lastet | 7,23 m |
Laste kap. RSW | 584 m3 |
Brennoljetankene tar 220 m3, ferskvannskapasitet er 34 m3 og vannballast 67 m3.
Dekk
De fem fisketankene tar mellom 420 og 550 tonn avhengig av arten og ratio mellom fisk og vann i RSW tankene som er på 584 m3.
Dekksmaskineri, vinsjer, kraner og fiskepumpe er fra Karmøy Winch AS sammen med elektrisk drevne hydrauliske kraft enheter for dekksmaskineriet. En annen leveranse er KARM 3001 datatrålsystem for fjernkontroll av hovedvinsjene fra styrehuset. Snurpe-/trålvinsjene har trekkraft på 54,3 tonn og 2000 meter kapasitet. Trål-og snurpeblokker er levert av Karmøy Maskin AS.
Tristar har levert netthaler på 22 tonn, og ankerwire er fra Carl Stahl AS. Ankerutrustning er levert av Sotra Marine Produkter AS, og Scan Rope har levert fiskewire til båten.
Fiskepumpen fra Karmøy Winch blir brukt for pumping av fisken ombord der fisken blir sortert og ført til de forskjellige tankene. RSW temperaturen holdes på minus 1,5¡ C som anses som den beste temperaturen til å holde fisken så fersk som mulig frem til leveringprosessen til land. Cflow HT-3200 vacuumpumpe fra Cflow Fish Handling AS blir brukt til å pumpe fisken i land med kapasitet 70-80 tonn per time basis sild og 70 tph for makrell.
RSW-systemet er en leveranse fra Teknotherm AS med kapasitet 515.000 Kcal/h. Systemet bruker ammonia. Kjølningsprosessen og distribusjon av vann styres fra broen eller maskinkontrollrommet med et UMAS system.
Vinduer og lysventiler er levert av Bohamet, vindusviskere er merke Wynn, landganger er fra Marine Aluminium og utvendige dører fra Nor-Pro. Viking har hatt leveranser i form av MOB-båt m/davit fra Ned-Deck Marine og redningsflåter. Tyfon er fra Kockum, Tranberg har levert lanterner og Norselight lyskastere. Sigma malingsprodukter er benyttet, og katodisk beskyttelse er utført av Skarpenord Corrosion.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Bergen B32:40L6P hovedmotor med ytelse 1100 kW v/750 o/min som er koblet til et Kamewa Ulstein CP propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type 750 AGHC-KP560 som reduserer propellomdreiningene til 155 rpm. Farten er ca. 14,5 knop. Hovedmaskineriet er montert på gummiunderlag for minst mulig med støy og vibrasjoner og dermed til beste for mannskapet ombord.
Styremaskinen er en Tenfjord, og fartøyet har også to Kamewa Ulstein sidethrustere type TT1300 AUX CP ˆ 500 kW som forbedrer manøvrering i trange farvann, under fiske og hjelper til å holde fiskeutstyret klar av fartøyet og propeller.
Strømforsyningen besørges hovedsakelig av en Leroy Somer akselgenerator på 2188 kVA, og i tillegg et CAT generatorsett med motor type 3412 DITA på 910 kW. Dette brukes blant annet til de elektrisk drevne vinsjepumpene. Et CAT/Leroy Somer generatorsett på 218 kVA utgjør nødaggregatet ombord.
Sperre har levert kompressorer og Turoteknikk pumper. Separatorer er merke Heli-Sep og Alfa Laval, og tankmålingsutstyr er fra UMAS. Aeron Miljøteknikk er leverandør av ventilasjonsanlegget, mens Castrol har levert smøreolje til båten. Blom Marine har levert eksosoppheng og ESAB sveisemaskin.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et Unitor slukkeanlegg og varslingssystem fra Eltek.
Innredning
Fartøyet er innredet for en besetning på 12 personer fordelt på seks lugarer, men det er sjelden at alle køyene blir brukt samtidig. Normalt er det ni mann ombord ved tråling og 11 ved snurping. Bysse, messe og dagrom er arrangert på shelterdekk.
Møbler er levert av HBH Møbler, Contract Møbler og Haugland Miljø Innredning, samt Alfred Sand for faste m&oslas
h;bler. Norac har levert paneler som er anvendt på innvendige skott, og Danacoustic er benyttet oppunder dekk, levert av Vik Fasade. Innredningsdører er fra Norac Baggerød. Beha har levert utstyr til byssen, og Jets Vacuum har stått for vakuumtoalettsystem leveransen, mens Miele har levert vaskeriutstyr. Toalettmoduler er fra Norac Ringebu.
På dørken er benyttet flytende og lydabsorberende materialer. Verftets egne tømrere har utført innredningsarbeidene. De elektriske installasjonene er utført av Flekkefjord Elektro AS, og UMAS har levert hovedtavle. Intercom-anlegget er merke Phontech.
Elektronikk
Styrehuset er rommelig med kompakt brokonsollarrangement. Styrehusstoler er fra SAP. Det elektroniske utstyret er levert av Woodsons of Aberdeen. UMAS har også levert alarm og overvåkningsanlegg.
Det elektroniske navigasjonsutstyret inneholder Sperry Bridgemaster ATA 252/12/E (S-band) radar, Bridgemaster ATA 251/6/E (X-band) radar, Kaijo KCS-2200 og KCH-2180 sonar, Kaijo KSE 100 og Simrad EQ60 ekkolodd, Cassen & Plath kompass, Simrad RCG 11 gyrokompass, Simrad AP9 Mk III autopilot, Leica MX 420/2 c/w MX 421B DGPS, Transas Navifisher 3000 plotter og Olex 3D kartmaskin.
For kommunikasjon er installert Sailor HT 4520/HC 4500 MF/HF SSB GMDSS radiostasjon, Thrane & Thrane TT-3020C satcom, NAV-5 GMDSS navtex, Tron TR 20 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Icom IC-M503 VHF, Tron 40S nødpeilesender og SART radar transponder. Trålsystemet er type Simrad FS 20.
*
Simek A/S skal levere et forsyningsskip til Myklebusthaug i desember og en UT 712 L til Farstad Shipping i april 2006.