M/S «KARIANNE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Ulstein Verfts byggenummer 287, M/S «KARIANNE», var ferdig utrustet og klar for levering til rederiet Marine Subsea Inc., Lysaker i begynnelsen av november 2010. Nybygget er et Ulstein SX 121 design og søsterskip av «Sarah» som ble levert i desember 2009 og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2009. Skroget er bygget i Ukraina.

Prisen for dette Offshore Construction and Well Intervention skipet har tidligere vært antydet til rundt 900 millioner kroner. Ordren ved Ulstein Verft ble opprinnelig bestilt av selskapet African Offshore Services som ble oppgitt å være holding selskapet for Marine Subsea.
Problemer
Så viste det seg at rederiet hadde finansieringsproblemer og ikke var i stand til å gjøre opp for seg overfor verftet. Dermed ble ikke «KARIANNE» overlevert ved ferdigstillelse, men ble liggende ved verftet. Ifølge en rapport fra Marine Subsea datert 10. februar er et beløp på US$238,9 millioner nedskrevet i 4. kvartals regnskapet i forbindelse med det tvungne salget av “two intervention vessels and uncertainty around the African Challenger project”. Gruppen hadde driftsmessig tap på $178,7 millioner og netto tap etter skatt på $246,2 millioner i 4. kvartal 2010.
Rederiet opplyste at Marine Subsea i begynnelsen av januar aksepterte at kontrakten med Ulstein Verft for levering av «KARIANNE» var terminert. Det informeres videre at Ulstein Verft har startet en salgsprosess av skipet, og “the remaining commitment to Ulstein Verft as of 31.12.10 was approx USD 86,9 million”.
M/S «KARIANNE»
Siden skipet kommer til å entre markedet under nytt eierskap, må det tas forbehold om noe av utstyret og dets leverandører som nevnes her i omtalen.
Hovedaktivitetene tiltenkt for «KARIANNE» er sub-sea riserless brønnintervensjon med lubricator system (LWI), undervanns konstruksjonsarbeider og utstyrsinstallasjon samt IMR. Gjennom Module Handling Tower opereres en vinsj på 100 tonn HIV kompensert.
ROV tjenester følger naturlig med, og skipet har to WROV’s som kan opereres fra begge sider av skipet. I fjor høst ble det kunngjort at Hallin Marine hadde vunnet en $25-millioners kontrakt over fem år for levering av ROV tjenester til dette nybygget. Hallin skal levere to nye Quantum XP 200 hp work class ROV’er og handling systemene, samt team av operatører og teknikere for ROV-operasjonene. ROV’ene kan arbeide ned til 3.000 meter.
Skipet har fått utstedt Green Passport fra Metizoft med IMO anbefalinger for resirkulering av skip. Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, DynPos AUTRO, NAUT-OSV(A), LFL*, Clean design, OPP-F, Crane, Comf-V(3), Comf-C(3), Heldk, DK+, HL (2,8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 120,20 m
Lengde b.p.p.
112,30 m
Største bredde 25,00 m
Dybde i riss til h.dk 10,00 m
Draft design
7,00 m
Draft scantling
8,00 m
GT
ca. 11572
NT ca. 3472
Dwt (u/offsh.kran og tower) ca. 9.100
Dekksareal
1380 m2
Dekkskap. (m/offsh kran) ca. 4.700 t
IMO
9460095

Skipets tankkapasiteter er 2212 m3 drivstoff, 990 m3 ferskvann og 6845 m3 vannballast. Methanol tankene er på totalt 199 m3.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem som styrer to azimuth hovedpropeller, to swing-up kompassthrustere og to tunnelthrustere. De fire dieselmotorene er type Bergen; 2 x B32:40L9A hver med ytelse på 4320 kW og 2 x B32:40L6A hver på 2880 kW, generatorene er type AVK, to på 4145 kW og to på 2765 kW, og de to propellanleggene er type Ulstein Aquamaster AZP 120 CP. Med i ABB leveransene er elektriske motorer. Nød-/havneaggregatene er merke Nogva Scania DI 1262M på 318 kW henholdsvis MTU V12 2000 på 550 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP thrustere hver på 1920 kW og to TCNS092/62-220 thrustere hver på 1800 kW.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Pumper er fra Allweiler, og ventilasjonsanlegget er levert av Aeron. Proviant kuldemaskineri kommer fra Kuldepartner. Sperre har levert kompressorer, og Alfa Laval og RWO har supplert separatorer og evaporator. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Pyro har levert kjeler. Sanitæranlegget er en Brødrene Dahl leveranse, og Tero Marine har levert vedlikeholdssystem til nybygget. GS-Hydro Norge har supplert slanger, ventiler m.m., mens XTronica har levert tankpeileanlegg.
Brannvarslingsanlegget er levert av Tyco Fire & Integrated Solutions. Gassalarmsystem er fra ABB EDS og F&G System. Et vanntåke brannslukkingsanlegg for maskinrommet kommer fra Marioff.
Dekk
Skipet er ustyrt med et HIV kompensert tårn for modulhåndtering og kan utføre ROV-operasjoner. NDM har hatt leveranser dekksmaskineri, og Fenconor har levert fendere til skipet.
Offshorekranen på 140 tonn er levert av National Oilwell Varco, som også har levert tårnet (MHT), mens Heila marine kraner kommer fra Saunes & Helseth Maritime. TTS Ships Equipment har levert sideporter, og Coastdesign har supplert lastekalkulator.
Heli-dekk er en leveranse fra Maritime Products, og Fossen Shipping har stått for ankerutrustningen. Vinduer er fra Bohamet, og viskere er type Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, utvendige dører er fra Libra og belysningsutstyr fra Glamox. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og Malermestrene BMV har levert fliser, gulvbelegg og dekksmasse.
Livbåtene kommer fra Eide Marine Tech, og MOB-båten er fra Mare Safety. 6 x 35 personers redningsflåter er også på plass. Aukra Maritime har stått for davit leveranse. Medisinpakke kommer fra Medi 3.
Innredning/diverse
Skipet er arrangert med innredning for 100 personer med blant annet 10 state-cabins, 30 enmannslugarer og 30 dobbeltlugarer. Det er også auditorium, diverse konferanserom og kontorer. Hospital er også innredet.
Innredningsarbeidet er utført av R&M Ship Interior med paneler på innvendige skott fra Contech og møbler fra Fora Form, Rovde Møbelfabrikk og VAD. Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og toalettsystemet kommer fra Jets Vacuum. TeamTec har levert forbrenningsanlegg.
De elektriske installasjonene er utført av Ulstein Power & Control. Samme firma har levert IAS og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Kongsberg Maritime er leverandør av skipets DP-system.

Ulstein Verft AS leverte bnr. 288 til Remøy Shipping i februar (presentert annet sted i dette nr.) og søsterskipet med bnr. 289 skal leveres i mai. Bnr. 286 til Eidesvik kommer i september. I 2012 skal bnr. 291 og 294 av type PX121 leveres til et Ulstein selskap, og i slutten av året kommer SX148 designet bestilt av Eidesvik Offshore. De to Polarcus seismikk skipene skal leveres i mars og juni 2012.