
M/S «KATEXPRESS 2»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet, bygget i aluminium, er det fjerde på 112 meter som verftet har bygget og har kapasitet for 1000 personer og 417 biler. Overtakelsen etterfølger «KatExpress 1» som gikk inn i service den 9. mai 2012.
Turen hjem fra Tasmania for «KATEXPRESS 2» startet den 21. mars og gikk over Stillehavet og gjennom Panamakanalen. Deretter ble kursen over Atlanterhavet satt via Azorene til Aarhus med ankomst den 26. april.
Mols-Linien
Fergeruten går mellom Sjælland og Jylland, der Mols-Linien nå tilbyr 24 daglige avganger. Overfarten varer 55 minutter på Odden-Ebeltoft og 70 minutter på Odden-Aarhus. Fergeruten hadde en økning på personbiler på 8,2 prosent i 2012 og tok markedsandeler fra Storebæltsbroen. Denne utviklingen ventes å fortsette i 2013 med det nye fartøyet i drift.
M/S «KATEXPRESS 2» kom opp i en fart på 42,1 knop basis 671,5 dwt under prøveturene. Fartøyet har Aarhus som hjemstedshavn og er bygget til DNV klasse ✠1A1, HSLC, R1, Car Ferry B, E0 med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 112,60 m |
Lengde b.p.p. |
105,60 m |
Bredde |
30,50 m |
Draft |
4,184 m |
GT |
ca. 10500 |
NT |
ca. 3234 |
DW |
ca. 1.497 t |
Passasjerkap. |
ca. 1000 |
Bilkap. |
ca. 417 pbe |
IMO | 9561356 |
Tankkapasitetene er ca. 300.000 liter fuel oil og ca. 5.000 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire MAN Diesel & Turbo 27/33D dieselmotorer hver med ytelse på 9000 kW. Disse driver fire Wärtsilä LJX 1500 SR vannjet anlegg via fire ZF NR2H 60000 reduksjonsgear. Strømforsyningen bestørges av fire MAN generatorsett hver på 320 ekW. Service speed er ca. 36 knop.
Redningsutstyret ombord omfatter fire MES, hver med kapasitet på opp til 300 personer og 11 x 100-personers redningsflåter.