M/S «KEM 1» / «KEM 2»

– vindmølle crew/transfer fartøyer fra Australia til Danmark

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det relativt nystartede australske skipsverftet Evolution Commercial, Fremantle, WA har levert to service båter for offshore vindmøller til KEM-OFFSHORE Aps, Esbjerg, Danmark som byggenumre 16 og 17.

Fartøyene fikk navnene «KEM 1» og «KEM 2» og ble overlevert den 1. oktober henholdsvis 1. november 2014. Båtene er bygget i aluminium, og skrogene er en blanding av semi-SWATH (small water plane twin hull) og wave-piercing katamaran. Rederiet mener at Australia var et opplagt valg for bygging av fartøyer av denne typen på bakgrunn av de mange konstruksjonene av store bil-/passasjer katamaraner bygget i Australia, blant annet ved Austal og Incat.

Rederiet har selv håndtert leveringene av mye av utstyret ombord som dermed kommer fra Danmark og Nord-Europa.

Fartøyene kan frakte 12 personer og ta ombord 3 x 10 fots containers. Toppfart er 30 knop i lastet tilstand (16 tonn) ved 100% MCR, og cruising speed er ca. 25 knop. På prøveturen var forbruket ca. 300 liter diesel/time ved max. fart på 28-29 knop.

«KEM 1» og «KEM 2» er bygget til klasse i DNV GL ✠100 A5 II WorkBoat (+) MC og fører DIS flagg. Besetningen består av to personer, og fartøyene har følgende hovedddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 26,60 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 23,90 m

Bredde største ........................................................................................................ 7,50 m

Draft ....................................................................................................................... 1,50 m

Passasjerkap................................................................................................................... 12

Dekkslast ........................................................................................................ 3x10 t cont.

GT ............................................................................................................................... 127

DW .............................................................................................................................. 18 t

IMO nr. «KEM 1» .............................................................................................. 9750866

IMO nr. «KEM 2» .............................................................................................. 9750878

Maskineri

Fremdriften besørges av 2 x MAN D2862 dieselmotorer hver med ytelse på 663 kW som er koblet til 2 x ZF 3050 gearboxer og RR KaMeWa 50A3 vannjet anlegg. Strømproduksjonene kommer fra 2 x Cummins motorer hver på 25 kW. Dry exhaust stack exhaust systemet er levert av Exhaust Fabricators.

Diverse

Wind farm service fartøyene (WFSVS) er oppmalt med Hempel malingsprodukter. Belysningen ombord kommer fra Taylor Marine, Vest-Australia, og KAB stolene på broen er fra UES International. Vi har ingen opplysninger om elektronikken ombord, bortsett fra at båtene er utrustet med Furuno radarer.