Foto: Gunder Tande Sandersen

M/S «KL BARENTSFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av M/S «KL BARENTSFJORD» den 28. juni 2011 er byggingen av serien på fire offshore fartøyer av STX OSV PSV 06 CD design ved STX OSV Brevik fullført. Nybygget som ble overtatt av “K” Line Offshore AS, Arendal, var verftets byggenummer 736 og etterfølger «KL Brevikfjord», «KL Brisfjord» og «KL Brofjord».

Dåpsseremonien foregikk i Arendal med 160 inviterte gjester og mange andre skuelystne som fikk anledning å ta seg en tur ombord i skipet etter den offisielle seremonien. Gudmor var Tomoko Shimizu, gift med Toshio Shimizu fra “K”-Line Tokyo.
Ifølge OSM, som står for driften av fartøyet, var dette første skipsdåp i byen siden sent på 1950-tallet, mens Agderposten forteller at sist det var dåp og stabelavløpning i Arendal, skjedde det på Vindholmen i 70-årene og inn på 80-tallet. Ved Pusnes døpte man båter til slutten av 1950-årene.
OSM har hatt byggetilsyn med nybygget siden kontrakten ble signert. – The completion of the last of the six “K” Line vessels has been a large and extensive project. This is a important and significant day for us, uttalte Morten Mellerud, Managing Director OSM Consultants. OSM har management av totalt syv av rederiets skip.
Det var inngått en kontrakt med ConocoPhillips på to år for nybygget med befrakters opsjon på ytterligere to år.
Som informert om i tidligere båtomtaler eier Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. mer enn 90 prosent i “K” Line Offshore, mens ADS Offshore også har eierinteresse i selskapet. Totalinvesteringen for seks nybygg (inkluert de to AHTS skipene «KL Sandefjord» og KL Saltfjord» omtalt i SKIPSREVYEN nr. 6/2010 og 2/2011) ble i sin tid oppgitt til totalt ca. 3,3 milliarder kroner. De fire skipene av det nye PSV 06 CD designet ble kontrahert i november 2007.
M/S «KL BARENTSFJORD»
Skipet er utrustet for effektiv transport og håndtering av forskjellige typer dekkslast inkludert rør, samt nødvendig last til offshore installasjonene. Skroget er bygget ved STX OSV Braila yard i Romania.
Skipet fører Kypros flagg med Limasol som hjemstedshavn, er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, Dynpos-AUTR (IMO DP II), DK(+), HL(2,8), Clean Design, LFL*, NAUT-OSV(A), Comf -V(3) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 94,90 m
Lengde b.p.p 84,90 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,00 m
Draft des.
6,70 m
Dwt ca. 5.100 t
Dekksareal ca. 1.100 m2
Dekkslast ca. 3.200 t
GT
ca. 4518
NT
ca. 1988
IMO nr.
9482366

Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1162 m3 brennolje, 605 m3 ferskvann, 2480 m3 vannballast, 1500 m3 liquid mud, 540 m3 base oil og 404 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift levert av ABB med fire CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse på 2188 kW v/1800 o/min, 4 x AVK generatorer hver på 2100 ekW og to RRM Aquamaster Contaz 15 fremdriftspropeller. Skipet er utstyrt med to RRM TT2200 DPN thrustere og en VROS TCNS 73FP. Fjernkontroll er type Helicon X3.
Maximum speed oppgis til ca. 15,3 knop med et forbruk på ca. 44 tonn per 24 timer. Økonomisk fart er ca. 12 knop med forbruk ca. 17,8 tonn.
Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6081 AFM 75 motor på 192 kW og en Stamford generator på 120 kW.
Ing. Per Gjerdrum har stått for pumpeleveransene, ventilasjonsanlegget er fra Aeron og kuldeanlegg for proviant kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Av andre leveranser har RWO levert separatorer, kjelutrustning er fra Pyro og tankpeilesystemet fra STX OSV Electro Power & Automation. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og Brødrene Dahl har forestått ventilleveranser. AM Instrumentering har levert flowmeter. Shell er smøreoljeleverandør, og nitrogenanlegg er en Wilhelmsen Maritime leveranse.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og brannsikkerheten er blant annet ivaretatt med Autronica FlexiFog brannslukkingsanlegg.
Dekk/diverse
RRM har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra Cargotec MacGregor – en 3 t/10 m kran og en på 2 t/10m. Bulkhandlingsanlegget er fra Randaberg Industries.
Vinduer er fra Bohamet og vindusviskere type Decca. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Skipet er arrangert med lugarkapasitet for totalt 25 personer fordelt på 15 single og fem doble lugarer. Normalt vil mannskapet bestå av totalt 14 personer.
Byssen er utstyrt med Beha produkter, og Miele har levert vaskeriutstyr. Forbrenningsanlegget er fra Norsk Atlas, og Jets Vacuum har levert toalettsystemet til nybygget. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene også.
Det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av IKM Instrutek. DP II-systemet K-POS DP-21 er fra Kongsberg Maritime, alarmanlegget er en leveranse fra STX OSV Electro Power & Automation og de elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro Brevik.

STX OSV Brevik skal fremover levere bnr. 720 i oktober og 721 innen årets utgang til Island Offshore, etterfulgt av bnr. 721 i 2012. I andre henholdsvis tredje kvartal 2012 skal to PSV’er med gassdrift leveres til Island Offshore med bnr. 765 og 766. Verftet har også ordrer for levering i 2013, bnr. 784 og 785 av type UT 776 CD PSV bygges for Island Offshore og skal være ferdige i første henholdsvis tredje kvartal.