
M/S «KL BRISFJORD»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
De fire skipene av det nye PSV 06 CD designet ble kontrahert i november 2007 til total pris på cirka 1,4 milliarder KRONER. I forbindelse med leveringen fra verftet oppgir en megler prisen for «KL BRISFJORD» til US$ 64,9 millioner.
Rederiet tok forøvrig nylig levering av det første av to AH 12 CD design skip, «KL Sandefjord», som ble bygget ved STX OSV Langsten (SR nr. 6/2010).
«KL BRISFJORD» ble døpt samtidig med «KL Brevikfjord» (SR nr. 5/2010) i Brevik den 25. september 2010 av Ellen Hagen. På leveringstidspunktet var nybygget ledig for oppdrag. Markedet i Nordsjøen har vært heller skralt de siste månedene, og i skrivende stund betales det rundt £3.500/5.000 per dag for PSV fartøyer.
“K” Line er et av verdens største rederier med operasjon av de fleste typene handelsskip. Selskapet har med seg ADS Offshore AS i offshore selskapet der det japanske rederiet eier mer enn 90 prosent. Totalinvesteringen for de seks nybyggene kommer opp i ca. 3,3 milliarder kroner.
M/S «KL BRISFJORD»
Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, Dynpos-AUTR (IMO DP II), DK(+), HL(2,8), Clean Design, LFL*, NAUT-OSV(A), Comf -V(3) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 94,90 m |
Lengde b.p.p | 84,90 m |
Bredde største | 20,00 m |
Dybde i riss | 8,00 m |
Draft des. |
6,70 m |
Dwt | ca. 5.166 |
Dekksareal | ca. 1.100 m2 |
GT |
ca. 4518 |
NT |
ca. 1855 |
IMO nr. |
9482342 |
Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1200 m3 brennolje, 1400 m3 ferskvann, 2700 m3 vannballast, 1500 m3 liquid mud, 1500 m3 brine, 540 m3 base oil, 200 m3 metanol og 400 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift levert av ABB med fire CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse på 2188 kW v/1800 o/min, 4 x AVK generatorer hver på 2100 ekW og to Ulstein Aquamaster Contaz 15 fremdriftspropeller. Fjernkontroll er type Helicon X3. Skipet er utstyrt med to Kamewa Ulstein TT2200 DPN thrustere og en VROS TCNS 73FP.
Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6081AFM75 motor på 192 kW og en Stamford generator på 120 kW.
Sperre har levert to kompressorer, pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum og separatorer er fra RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og tankpeileanlegg er fra STX OSV Electro Power & Automation. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og Brødrene Dahl har forestått ventilleveranser. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Shell har levert smøreolje, og nitrongenanlegg er en Wilhelmsen Maritime leveranse.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og brannsikkerheten er ivaretatt med Autronica FlexiFog brannslukkingsanlegg.
Dekk/diverse
Bulkhandlinganlegget er fra Randaberg Industries. Odim har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra MacGregor Hydramarine – en 3 t/10 meter kran og en på 2 t/10 meter. Vinduer er fra Bohamet og vindusviskere type Decca. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Skipet er arrangert med lugarkapasitet for totalt 25 personer fordelt på 15 single og fem doble lugarer. Byssen er utstyrt med Beha produkter, og Miele har levert vaskeriutstyr. Forbrenningsanlegget er fra Norsk Atlas, og Jets Vacuum har levert toalettsystemet til nybygget. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering.
Det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av IKM Instrutek. DP II-systemet K-POS DP-21 er fra Kongsberg Maritime, alarmanlegget er en leveranse fra STX OSV Electro Power & Automation og de elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro Brevik.
❊
STX OSV Brevik skal fremover levere bnr. 735 og 736 til “K” Line Offshore i april henholdsvis juli. Island Offshore PSV’ene kommer med bnr. 720 i løpet av året og bnr. 721 i 2012. I andre henholdsvis tredje kvartal 2012 skal to PSV’er av samme design som 720 og 721, men med gassdrift leveres til Island Offshore.