Foto:Gunder Tande Sandersen

M/S «KL BROFJORD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

“K” Line Offshore AS, Arendal overtok det tredje skipet i serien på fire enheter den 5. april 2011 fra STX OSV Brevik. Verftets byggenummer 735 fikk navnet M/S «KL BROFJORD» og etterfølger «KL Brevikfjord» og «KL Brisfjord». Alle er av PSV 06 CD design.

Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. eier mer enn 90 prosent i “K” Line Offshore, mens ADS Offshore også har eierinteresse i selskapet. Når nybygningsprogrammet er ferdig, vil rederiet ha seks enheter med totalinvestering på ca. 3,3 milliarder kroner.
Det japanske morselskapet er involvert i cirka et halvt hundre skip innen omtrent alle shippingsegmentene, slik som Containers, Bulk Carriers, Car Carriers, LNG Carriers, Crude Oil Tankers, Heavy Lifters og Offshore Support Vessels.
De fire skipene av det nye PSV 06 CD designet ble kontrahert i november 2007 til total pris på cirka NOK 1,4 milliarder. Teknisk drift for “K” Line Offshore utføres av OSM i Arendal.
M/S «KL BROFJORD»
Skipet fører NOR flagg, er bygget til klasse i DNV ✠1A1, SF, E0, Dynpos-AUTR (IMO DP II), DK(+), HL(2,8), Clean Design, LFL*, NAUT-OSV(A), Comf -V(3) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 94,90 m
Lengde b.p.p 84,90 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,00 m
Draft des.
6,70 m
Dwt ca. 5.100 t
Dekksareal ca. 1.100 m2
Dekkslast ca. 3.200 t
GT
ca. 4154
NT
ca. 1989
IMO nr.
9482354

Tankkapasitetene er (alle tall cirka) 1162 m3 brennolje, 605 m3 ferskvann, 2480 m3 vannballast, 722 m3 drill water,1504 m3 liquid mud, 544 m3 base oil og 404 m3 dry bulk.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift levert av ABB med fire CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse på 2188 kW v/1800 o/min, 4 x AVK generatorer hver på 2100 ekW og to Ulstein Aquamaster Contaz 15 fremdriftspropeller. Skipet er utstyrt med to Kamewa Ulstein TT2200 DPN thrustere og en VROS TCNS 73FP.
Full fart er ca. 15,3 knop med et forbruk på ca. 44 tonn per 24 timer. Økonomisk fart er ca. 12 knop med forbruk ca. 17,8 tonn.
Nødaggregatet består av en Nogva Deere 6081AFM75 motor på 192 kW og en Stamford generator på 120 kW. Fjernkontroll er type Helicon X3.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert to kompressorer og separatorer er fra RWO. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og kuldeanlegg for proviant er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk.
Kjelutrustning kommer fra Pyro, og tankpeileanlegg er fra STX OSV Electro Power & Automation. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo, og Brødrene Dahl har forestått ventilleveranser. Flowmeter kommer fra AM Instrumentering. Shell har levert smøreolje, og nitrongenanlegg er en Wilhelmsen Maritime leveranse.
Maritime Montering har utført isoleringsarbeidene, og brannsikkerheten er ivaretatt med Autronica FlexiFog brannslukkingsanlegg.
Dekk/diverse
Bulkhandlinganlegget er fra Randaberg Industries. Odim (Rolls-Royce) har levert dekksmaskineri, og to kraner er fra MacGregor Hydramarine – en 3 t/10 m kran og en på 2 t/10m.
Vinduer er fra Bohamet og vindusviskere type Decca. Vanntette skyvedører kommer fra IMS, og nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Skipet er arrangert med lugarkapasitet for totalt 25 personer fordelt på 15 single og fem doble lugarer.
Byssen er utstyrt med Beha produkter, og Miele har levert vaskeriutstyr. Forbrenningsanlegget er fra Norsk Atlas, og Jets Vacuum har levert toalettsystemet til nybygget. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering.
Det elektroniske navigasjonsutstyret er levert av IKM-Instrutek. DP II-systemet K-POS DP-21 er fra Kongsberg Maritime, alarmanlegget er en leveranse fra STX OSV Electro Power & Automation og de elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro Brevik.

STX OSV Brevik skal fremover levere bnr. 736, «Barentsfjord», til “K” Line Offshore i juli, bnr. 720 og 721 til Island Offshore kommer i løpet av året etterfulgt av bnr. 721 i 2012. I andre henholdsvis tredje kvartal 2012 skal to PSV’er med gassdrift leveres til Island Offshore.