
M/S «KONGSBORG»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er rederiets femte nybygg, og alle er av Havyard design. Skipet er sluttet på en ett-års kontrakt (pluss opsjoner) til BG Norge og skal i første omgang ha base i Florø for betjening av riggen Transocean Searcher. Kontraheringsprisen ble i sin tid opplyst å være cirka NOK 300 millioner.
Skipet fører NOR flagg med Fosnavåg som registreringhavn og har klasse i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel+, Supply, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), OILREC, HL(2.8), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 86,80 m |
Lengde b.p.p. |
75,80 m |
Bredde største |
19,60 m |
Dybde i riss til h.d. |
8,00 m |
Draft |
6,60 m |
GT |
4035 |
NT |
1485 |
Dw |
ca. 4.700 t |
Dekk |
1002 m2 |
IMO | 9667760 |
Tankkapasitetene er 1200 m3 brennolje, 800 m3 ferskvann, 3200 m3 vannballast / drill water og 1560 m3 oil recovery.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri fra Norwegian Electric Systems med 4 x CAT 3512C dieselmotorer, hver med ytelse på 1785 kW, fire NEG generatorer hver på 1889 kVA og to Steerprop propellanlegg hver på 1900 kW. NES leveransen inkluderer hovedtavler.
Skipet er utrustet med to Brunvoll sidethrustere type FU-74-LTC-2000 hver på 880 kW og en Brunvoll AR63LNC1650 azimuth på 800 kW. Nødaggregatet drives av en CAT C9 motor på 265 kW med Leroy Somer generator på 305 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer og separatorene er fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonssystemet og proviant kuldemaskineriet er levert av Aeron, og Ulmatec Pyro har levert kjelutrustning. XTronica har stått for tank sounding system, og isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering.
MMC Green Technology har levert BWT systemet, og nitrogengenerator er fra Wilhelmsen Technical Solutions. AM Instrumentering har supplert flowmeter, og box kjøler er fra NRF. Oil purifier er en leveranse fra Wågene Purifier Technology.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Autronica Fire and Security slukkingsanlegg og varslingssystem fra Thorn Security.
Dekk
Dry bulk anlegget er fra Van Alst, og TTS Ships Equipment og Palfinger har begge levert kraner. Vinsjleveransen kommer fra Adria Winch, og landgangsutstyr er fra Gurskøy. Ankerutrustning er fra Fossen Shipping. Fenco Nor har supplert fendere.
Bohamet har hatt vindusleveransen, vanntette skyvedører er fra IMS og utvendige dører fra Libra Plast. Tranberg har stått for lanterner. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er utført av MPE Cathodic.
Redningsutstyret består blant annet av Mare Safety leveranser som redningsflåter og MOB-båt GTC-700 i davit fra TTS.
Innredning
M/S «KONGSBORG» er innredet for 27 personer, og Maritime Montering har utført innredningsarbeidene. Miele har levert vaskeriutstyr, og toalettanlegget er fra EVAC. Teamtec har supplert incinerator. Transformatorer kommer fra Noratel.
Havyard Power & Systems har utført både de elektriske og elektroniske installasjonene ombord. Samme firma har levert Havyard BAS (Bridge Automation) alarmsystem. DP-anlegget K-POS DP21 er en leveranse fra Kongsberg Maritime.
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno FAR-2837S radar, FCR-2817 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo TDL-1550 peiler, Furuno DS-80 logg, Anschütz Pilotstar D autopilot, Anschütz St. 22 gyrokompass, Furuno GP-150 GPS, Furuno TEcdis, Furuno VR-3000 VDR, Sailor 6320 MH/HF, Sailor 6222 VHF, Tron TR 20 bærbare VHF, Motorola GM 360 SART/UHF, Tron 40S MKII Epirb, JRC NCR-333 navtex og Sailor 6110 Inmarsat C.
Hatteland Display har levert monitorer, V-sat er fra SeaTel og intercom-anlegget fra Zenitel.
❊
Havyard Ship Technology skal fremover levere bnr. 114 til Forland Shipping i august, en PSV for Fafnir i juli 2014, “Smaragd” i april 2015 og et HY 820 design bestilt av Atlantic Offshore i 2015.