MS «Krúnborg»

Eiler Jacobsen fikk 30. oktober overlevert byggenummer 16 fra West Contractors AS i Ølensvåg, en 74 meter lang kombinert snurper og tråler. Båten fikk navnet «Krúnborg» og overtar for en eldre båt som har seilt under samme navn. Gamleskipet ble overtatt av verftet i Ølen som en del av kjøpekontraktsavtalen. Prisen for nybygget er 130 millioner kroner og inkluderer all fiskeredskap.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

«Krúnborg» er designet av Vik-Sandvik AS, og er bygget for pelagisk tråling/snurping og føring av fisk i RSW-kjølte lastetanker. Skroget er bygget i Polen. Båten skal begynne med kolmulefiske nord for Færøyene, som er et fritt fiske. I tillegg har fartøyet en sildekvote på rundt seks tusen tonn og makrellkvote på 1000 tonn. Senere blir det loddefiske i islandsk sone.

M/S «Krúnborg» har lastekapasitet på 2,400 m3 og det er lagt vekt på stor fart, ca. 19 knop og gode bekvemmeligheter for mannskapet. Opptil 18 personer kan bo og arbeide under romslige forhold. Fartøyet er bygget til klasse @ 1A1 – Ice C – Fishing Vessel – i Det Norske Veritas.

Hoveddata
Lengde o.a..............................74,00 m
Lengde p.p. ............................66,00 m
Bredde på spant ....................14,00 m
Dybde til 1.dk. .........................9,65 m
Dybde til 2.dk. .........................5,80 m

Tankkapasitetene er 620 m3 brennolje og 46 m3 ferskvann. Frysekapasiteten er 266 m3 og RSW-tankene tar 1.000 m3.

Arrangement
Skipet er bygget med to gjennomgående dekk, utfallende baug med bulb, bakkdekk og båtdekk, dekkshus plassert fra midtskips og akterover, samt tverrhekk med trålgalge. Trålposen trekkes opp langs skutesiden, og fisken blir pumpet ombord i RSW-tankene ved hjelp av en fiskepumpe fra Rapp Hydema AS.

For å holde fisken så frisk som mulig, er tankene i tillegg til RSW-prosessen arrangert med dobbel hud, og polyurethaneskum er sprøytet inn som isolasjon. Dette gjelder såvel mot maskinrommet og skipssidene, som dobbeltbunn med brennoljetanker, dekk og skott. RSW utstyret er supplert av Øyangen Kulde.

For lossing av fisken er det installert et Tendos vakuumpumpeanlegg. Akter på hoveddekk finnes styremaskinrom med Ulstein Tenfjord styremaskin som opererer et Becker flap-ror. Dette roret gir, sammen med de to 800 hhv. 900 hk store Brunvoll sidepropellene, henholdsvis forut og akter, en svært god manøverdyktighet.

Dekk
Det omfattende dekksmaskineriet er fra Rapp Hydema A/S. Dette består av to trålvinsjer med autotrål-system, frelselinevinsj, nettromler, fremhalervinsj, midline-vinsj, sondevinsj, slangetrommel, fiskeslangetrommel, ankervinsj og capstan. Til utstyret hører et komplett sett med elektrohydrauliske pumpeenheter og fjernkontroll. Ozon system er Nozo 40.

Videre finnes en dekkskran på fordekket og en notleggerkran på akterdekket, begge fra SM Triplex. Blokkutstyret er fra Karmøy Maskin. Anker og kjetting er fra Fossen Shipping. Redningsutstyret omfatter blant annet fire Viking redningsflåter, en MOB-båt fra UFAS, i tillegg til nødvendig redningsutstyr for øvrig.

Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium. Til oppmaling av skuten er det benyttet systemer fra Jotun med arbeid utført av Atle Larsen. Lanterneutstyret er fra Tranberg. Nortelco har levert skipsfløyten og flomlysene.

Maskineri
Det rommelige maskinrommet er arrangert under hoveddekk. Hovedmotoren er en Wärtsilä NSD 12V32 på 7.500 hk, tilkoblet et Wärtsilä NSD type Wichmann PR108/4I propellanlegg med propelldiameter 3800 mm, propell i dyse, via et Valmet  reduksjonsgear med typebetegnelse M1C V840. Farten er oppgitt til ca. 19 knop.

Hjelpemaskineriet omfatter to generatorsett med Caterpillar 3412TC dieselmotorer, hver med en effekt på 590 kW, og et havnegeneratorsett med samme dieselmotor og effekt, alle tre koblet til hver sin Caterpillar generator. I tillegg har Leroy Somer levert en akselgenerator på 2.000 kVA. Alarmanlegget er fra Steinco. Mobil leverer smøreolje til maskineriet.

Kompressorene er fra Sperre, tankpeileanlegget er av Ulstein Automation-fabrikat, pumpeutrustning er fra Allweiler, mens separatorer og evaporator er fra Alfa Laval.

Brann- og sikkerhetsutstyr er fra Alf Lea & Co. Brannvern, som også har levert karbondioksid-anlegg som brannslokkemedium for maskinrommet. Eltek har levert Fireguard ANX 95 brannalarmsentral. Isolasjonsarbeidene i maskinrommet er utført av verftet selv, mens Maritime Montering har tatt seg av isolasjonsarbeidene i innredningen. Ventilasjonsanlegget er levert av Johansen Maritime AS, viftene av Nyborg.

Innredningen
er for i alt 18 mann. På shelterdekk finner vi bysse og messe på babordsiden, dagrom mot styrbord, proviantrom, samt skifterom på styrbordsiden. På båtdekket er det lugarer for skipper på styrbordsiden og for maskinsjef på babord, og aktenfor skipperlugaren er sykelugaren anbrakt.

Maritime Montering har utført innredningsarbeidet. Branndørene er levert av Nor-Pro og plastdører er fra Libra. De elektriske installasjonene er utført av ABB Installasjon AS, som også har stått for hovedtavlen.

Elektronisk utstyr
er levert av Radio Budin P/F. For fiskeleting omfatter dette to Kaijo sonarer hhv. av type KSC 228 og KCH 1828. Det er installert et Scanmar trålsystem, bestående av to mengdesensorer og to dybdesensorer, samt et sett med avstandssensor og minitransponder. Under fartøyet er det montert tre hydrofoner og hydrofonvendere som mottar signalene fra Scanmarsensorene. Hele fiskeoperasjonen presenteres på Scanmars CGM-05 fargeskjerm. Investeringen i en CGM-05 fargeskjerm er med tanke på en videre oppgradering til Scanmars tråløye. Ekkolodd er Furuno-fabrikat, FCV-10 og FCV-1500.

For navigasjon består utstyret av Furuno FAR-2835 S og FR-2115 radarer, Furuno D-GPS og Furuno GP-80 GPS-navigator, Simrad Robertson RGC-10 gyrokompass og Simrad Robertson AP-9 autopilot. For kommunikasjon er det installert Furuno GMDSS radiostasjon og Skanti 9110 VHF-telefon. Intercom-anlegget er av Phontech-fabrikat. Skipet er også utstyrt med Furuno Fax-210 værkartskriver, NX-500 Navtex og Max-Sea PRO plotter.