
MS «Kveita»
EuroBåt AS, Deknepollen, overleverte sjarken «Kveita» til Petter og Lennart Danielsen ANS, Mandal, den 22. november som verftets byggenummer 6. Med design av sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen, Hyen, har eierne fått en meget rask fiskebåt som kommer opp i hele 25 knop. Skroget er bygget ved Brødrene Aa AS i Hyen.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten er bygget i glassfiber med Divinycell-materiale fra Dicab AS og er arrangert med styrehus og innredning forut, lasterom midtskips med lasteromsluke på 2x1,5 m og en flush luke akter.
Hoveddata
Lengde o.a..............................14,99 m
Lengde p.p. ............................13,60 m
Bredde største .........................5,50 m
Dybde i riss .............................2,20 m
Dypgående...............................1,25 m
De to brennoljetankene akterut rommer hver 2000 liter og ferskvannstanken forut 900 liter. Sidetanker og bunntanker er for vannballast. BT er 42. Båten er innredet for et mannskap på fire personer.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Sabb Iveco Aifo 8210 SRM45 dieselmotorer hver med ytelse på 450 hk v/1800 o/min., som via to ZF BW 155-V reduksjonsgear fra ZF Norge er koblet til hver sine vribare propellanlegg med dia. 800 mm fra West-Mekan, Nordfjordeid.
Styremaskinen er en Tenfjord med Simrad Robertson rorindikator. Petters Marine Hydraulic har levert en sidepropeller på 35 hk. En 220 V omformer sørger for strømforsyningen. Castrol har levert smøreolje. Revolvex pumper er levert av Lautom AS, og isolasjonsarbeidet er utført av Hertel Norway AS, Måløy. Varme/sanitæranlegg er en Pyro leveranse, Leif H. Strøm AS har levert vifter, og Bergen Rørhandel har levert Hænni tankpeileanlegg.
Til brannslukking er installert et FM 200 anlegg fra Ålesund Supply & Service AS, mens brannalarmanlegget er fra Scana Servoteknikk AS.
Diverse
Luker er egenproduserte, og hydraulikk er fra Petters Marine Hydraulic AS, som også har levert ankervinsj. Colt Industrier AS har levert vinduer. Rapp Hydema Syd har levert garnhaler type HMH 10 samt garnlegger m/skinne. En TMP-2020L kran er fra Maydam, Egersund. Anker og kjetting kommer fra Selstad AS.
Branndører er fra Bomek, Nortelco har levert Aqua Signal lanterner og lyskastere (fjernstyrte) er merke Norselight HR250 R20. Redningsutstyr innbefatter Viking redningsflåte. Båten er oppmalt med maling fra Ødegård Lakk AS, Vegsundet. Toalettsystem er fra La-Sa Maskin AS, og verftet har selv stått for innredningsdører samt møbler og bropoulter. Fibo innredningspaneler er benyttet på innvendige skott. Lars Berle AS, Bremanger, har vært el. teknisk konsulent og forestått de elektriske installasjonene, samt hovedtavlen.
Elektronikk
Brovaktalarm er fra DS Elektrokompetanse. Elektroniske installasjoner er utført av Måløy Radioforretning AS og dekker av utstyr Furuno 1932 radar og Simrad Anritsu RA 41 radar m/slave på dekk, Skipper GDF 201 m/3 svingere 200-50-38 khz m/slave på dekk, Helmsman kompass, KVH Gyrotrak Mk II kompass, Simrad Robertson AP 9 Mk 3 autopilot, Furuno GP-80 GPS og GP-31 navigatorer, Olex kartplotter tilkoblet ekkolodd, samt en brukt Max-Sea fra rederens gamle båt. Simrad vindmåler med logg og sjø temperatur.
I tillegg kommer Jotron 1K nødpeilesender, Sailor 2047 og Simrad 8300 VHF, Benefon mobiltelefon og Seahawk TV-overvåking m/antenne fra Måløy Radioforretning AS.
Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.