M/S «KVITBJØRN»
– levert fra Kina til Nor Lines
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co., Ltd. leverte lasteskipet M/S «KVITBJØRN» til Nor Lines AS den 4. februar 2015 som byggenummer 0032.
Kontraheringen fant sted så langt tilbake som i oktober 2011, og sjøsetting var i mars 2014. Skipet er bygget etter NVC405 LNG designet som er utviklet av Rolls-Royce med wave-piercing baug.
Skipet har dødvekt på ca. 5.000 tonn og GT på 9132. Lastekapasiteten på 4175 m3, ca. 2.000 tonn fryselast, 990 løpemeter for rullende last og 120 containers (teu). Fartøyet er spesielt designet for transport av ro/ro last, containers og pallets i fem fryserom.
Skipet er det første av to naturgassdrevne lasteskip som skal erstatte eldre tonnasje i faste ruter mellom Nord-Europa og Norgeskysten opp til Nord-Norge. GIEK har utstedt to långivergarantier på totalt NOK 160 millioner for finansiering av de to skipene. GIEKs deltakelse er basert på norske utstyrsleveranser fra Rolls-Royce Marine og TTS. Eksportkreditt Norge og Nordea er långivere i transaksjonen.
Den prisbelønte skipstypen
er utviklet i tett samarbeid med Rolls-Royce og omfatter i tillegg til bruk av flytende naturgass som drivstoff, også nyvinninger relatert til skrogdesign, fremdriftsanlegg og kraftproduksjon ombord.
Etter hvert er det kommet ganske mange nybygg med LNG som drivstoff – eventuelt som alternativ til dieselolje. Nor Lines var imidlertid svært tidlig ute med å kontrahere tonnasje av denne typen, men det har altså tatt lang tid fra bestilling til levering av skipstypen.
I forhold til konvensjonelt drevne skip vil de to nye skipene ha mer enn 35 prosent lavere klimagassutslipp. Utslippene av nitrogenoksid (NOx) blir redusert med 90 prosent, og svovel- og partikkelutslipp fra drivstoff elimineres.
Skipstypen har vunnet flere prestisjefulle priser både for nyskapende design og sitt bidrag til klimavennlig logistikk. Av priser som er tildelt er Thor Heyerdahl prisen i 2014, Next Generation Ship Award i 2011, Miljøprisen – Transport & Logistikk i 2013 og Green Ship Technology i 2013.
Fra festtaler til handling
Det er bare å si seg enig når adm.dir. i rederiet, Tor Arne Borge, uttaler: “I snart 40 år har det vært en klar politisk målsetting å overføre mer godstrafikk fra vei til sjø. Når vi nå gjør festtaler om til handling og investerer en halv milliard kroner i to nye naturgassdrevne miljøskip, håper vi at myndighetene også vil legge forholdene bedre til rette for økt bruk av sjøtransport. Dette vil være både god miljøpolitikk og god samferdselspolitikk. For at miljøvennlig sjøtransport skal være et reelt valg for vareeierne, må det også være et kommersielt konkurransedyktig alternativ. Et bedre tilpasset avgiftsregime og bedre rammebetingelser vil derfor øke sjøtransportens konkurranseevne”.
M/S «KVITBJØRN»
Rederiet opplyser at “Kvitbjørn” er et norsk ord for isbjørn, eller polarbjørn. Dyret har tilhold blant annet i Barentshavet, hvor Nor Lines også har skipsruter. En av de nordligste byene som anløpes, Hammerfest, har “Kvitbjørn” i sitt byvåpen. Kvitbjørnen er kanskje det dyret som blir sterkest påvirket av menneskeskapte utslipp, både av redusert havis i Arktis, og fordi dyret befinner seg på toppen av næringskjeden.
“Kvit” i navnet til skipene henviser til den hvite, lite synlige og mye renere eksosen som følger av naturgass (LNG) driften. Også skipenes høyere energieffektivitet medfører betydelig mindre utslipp.
Skipet fører færøysk flagg med Tórshavn som hjemstedshavn og har DNV GL klasse @1A1, ICE-C, General Cargo Carrier, RO/RO, RM(-27 °C/+32 °C sea), DG-P, E0, DK(+), BIS, GAS FUELLED, TMON med følgende hoveddata:
Lengde o.a. .......................................................................................................... 119,95 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 117,55 m
Bredde .................................................................................................................. 20,80 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 7,90 m
GT ............................................................................................................................. 9132
NT ............................................................................................................................. 2740
DW v/6m draft .................................................................................................. ca. 5.000 t
DW v/5,5m draft ............................................................................................... ca. 3.900 t
Draft scantling ........................................................................................................ 6,01 m
Draft design............................................................................................................. 5,50 m
Container cap. ........................................................................ 120 teu eller 96 teu+53 feu
Dekksareal for ro/ro ............................................................................................. 1640 m2
Reeferkap. .......................................................................................... 1700 m2 / 4250 m3
IMO nr. ............................................................................................................... 9642564
Tankkapasitetene er 375 m3 LNG, 70 m3 marine gassolje, 135 m3 ferskvann og 2665 m3 vannballast
Dekk
Skipet er utstyrt med hydraulisk ro/ro rampe, trailer elevator, hydraulisk drevet sideport og palleheiser til alle dekk, levert av TTS-SE. Samme firma har levert kran med kapasitet opp til 800 tonn for containere og dekkslast. Dekksmaskineri er RR leveranser med LP Mooring vinsjer og ankerspill. Norsafe har levert livbåt m/davit.
Skipet har høy standard på innredning for et mannskap på 14 personer. Broen er utformet og godkjent for enmanns operasjon. Furuno har hatt navigasjonsutstyr leveranser.
Maskineri
Skipets fremdriftsanlegg består av en gassmotor type Bergen ACL B35:40L9 på 3940 kW og to diesel generatorsett type Caterpillar C32, hver på 700 kW. En nødgenerator er også Caterpillar type C6.6. Det er også installert en hybrid akselgenerator med PTI/PTO og ytelse 1400 kW. Reduksjonsgear er type 80 OD fra MEProduction, tild. Mekanord, og Rolls-Royce CPP er type 94A/4D-B.
Til hjelp ved manøvrering har skipet fått montert en RRM TT 1650 AUX CP sidethruster. Styremaskin type SR742 FCP og ror type Promas er RR leveranser. Skipet har videre RR Helicon fjernkontrollsystem og RR ACON automasjonssystem, inkludert ACON-LNG. Service fart ca. 14,3 knop.
Gas fuel systemet er produsert av Wortington Aritas i Tyrkia, og levert av RRM. Kjøle-/frysemaskineri er fra Johnson Controls Danmark. MGI Thermo har levert isolasjon for fryserom, og ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron.
-
Tsuji Heavy Industries (Jiangsu) Co., Ltd skal nå levere søsterskipet “Kvitnos”.