M/S «Lady Anne Marie».
2. oktober kunne gudmor, 15 år gamle Agnes Hofseth, knuse champagneflasken i skutesiden på den nye brønnbåten MS «Lady Anne Marie». Båten er oppkalt etter hennes egen farmor.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den 62 meter lange og 14 meter brede brønnbåten er den aller første VARD Aukra har bygget, og gjør at verftet beveger seg inn på et nytt segment.
Kontraheringen ble gjort i april 2017, og den er designet av VARD design i Ålesund. Skroget ble bygget ved VARD sitt verft i Braila i Romania, før det ble slept til Aukra for utrusting, testing og ferdigstillelse.
Nybygget er spesielt utviklet for å imøtekomme rederiet, Hofseth Aqua, sine behov og krav til ny brønnbåt. MS «Lady Anne Marie» skal frakte levende fisk mellom lokale settefiskanlegg, oppdrettsanlegg og slakteri, samt gjøre andre operasjoner ved anleggene.
- Dette er en stor dag for oss. Ikke minst er det hyggelig å gjøre dette sammen med et dyktig norsk, lokalt verft, uttalte Roger Hofseth, konsernsjef i Hofseth International ved dåpen.
Også verftsdirektøren ved VARD Aukra, Geir Larsen, var fornøyd under dåpen.
- VARD utvikler fartøy og teknologi som støtter havbruksnæringens fokus på bærekraftig drift. Brønnbåten «Lady Anne Marie» er et miljøvennlig og innholdsrikt fartøy med moderne fiskehåndteringsutstyr og løsninger utformet for best mulig fiskehelse, sikkerhet og komfort, sa Larsen.
MS «Lady Anne Marie» eies av Hofseth Aqua AS, og skal driftes av Intership.
En rekke leverandører fra båtens hjemfylke, Møre og Romsdal, har bidratt til nybygget. C-flow of Redox står for fiskehåndteringutstyret. Brunvoll AS har levert thrustere, Finnøy Gear og Propell har levert gir og propeller. Båten er utrustet med diesel-elektrisk fremdrift, som sørges for av to Scania-motorer, og to Cummins-motorer levert av Nogva.