Bildene viser søsterskipet «Dalfoss». Foto:Harald Valderhaug

M/S «LANGFOSS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Eimskip-HF på Island overtok det kombinerte reefer- og containerskipet M/S «LANGFOSS» fra Myklebust Verft AS, Gursken 21. september som byggenummer 44 fra verftet. Det er bare fire måneder siden søsterskipet «Dalfoss» ble levert fra samme verftet til rederiet. Nybygget er av Multi Maritime design MM 80 Reefer Mk II.

Kontrakten ble inngått i juni 2005 for to skip med to opsjoner. Prisen for to var ca. 255 millioner kroner. Designet er basert på Svartfoss/Storfoss (SR 6/2006) konstruksjonen som ble levert fra Vaagland Båtbyggeri. Men «Langfoss» har fått ett ekstra lasterom, og dermed bedre lastekapasitet, og kan opprettholde temperaturer ned til minus 27° C. I mai i fjor ble opsjonen erklært for ytterlige to skip som også skal leveres i 2007.
M/S «Langfoss» opereres av Eimskip-CTG AS med viktigste lasteprodukt frossen fisk, men skipet kan også laste frukt og grønnsaker.
M/S «LANGFOSS»
Nybygget på ca. 2.532 dødvekt og ca. 5.568 m3 lastekapasitet kan håndtere forskjellige typer last i de fem lasterommene med individuelle temperaturer. Båten har laste-/lossekapasitet på ca. 200 tonn per time og kan transportere 1800 paller og 14 40’ containere på dekk.

Båten er klasset i DNV ✠A1, Reefer (-27°C/+32°C sea), Container, Ice-1A, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
81,55 m
Lengde b.p.p. 78,15 m
Bredde på spant
16,00 m
Dybde i riss sh.d.
9,10 m
Dwt ca. 2.532
Draft scantling
6,005 m
Reefer kap.
5568 m3
Container kap. dekk
14x40'
GT ca. 3578
NT ca. 2092
IMO nr.
9359650

Tankkapasitetene er for fuel 319 mt, for diesel olje 60,7 mt og for ferskvann 62,6 mt. Ballastkapasiteten er 1.112 mt.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en MaK 6M32 dieselmotor som yter 3000 kW v/600 o/min og driver et Finnøy Gear & Propeller P105.38.400.4 propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat type 680FK med oversetning 4,45 : 1 og med PTO for akselgenerator. Service fart er ca. 15/16 knop.
Tenfjord styremaskineri betjener et Hinze ror. For å forbedre manøvreringsegenskapene er skipet utstyrt med to Brunvoll sidethrustere, en på 500 kW forut og en på 350 kW akter. Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett hver på 738 kVA med motor type 3412 A, samt en Stamford akselgenerator.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, kompressorer er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er en leveranse fra Aeron AS, og Nyborg har supplert vifter. Umas har levert et tankpeileanlegg og AM Instrumentering flowmeter. Proviant kuldeanlegg er levert av York Marine med kompressor fra Vattøy Kjøleservice. Pyro har levert sentralkjel, og exhaustoppheng kommer fra Vibratec Akustikprodukter. Ahlsell Norge har hatt leveranser av rør m.m, mens RPR Polen har utført rør-, maskin- og stålarbeider på nybygget.
Brannsikkerheten er ivaretatt med CO2 og Flexi Fog slukkesystemer fra Autronica Fire and Security.
Dekk
Båten har en vanntett sidedport på babord side på 6,6 x 9 m, levert av TTS Ships Equipment som også har levert heiser. Lasting og lossing skjer ved hjelp av forklifts i lasterommene og to cargo lifts som opererer mellom lastedekknivå og kainivå. R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene i lasterommene.
Vinduer/lysventiler kommer fra Marine Aluminium Aanensen & Co., Seematz vindusviskere er fra O.S. Solhaug og Marine Aluminium har supplert landganger. Dekksmaskineri leveransen er fra Rapp Hydema AS, og Sotra Marine Produkter har stått for ankerutrustning. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS.
Redningsutstyret innbefatter Viking 470 MOB-båt og 4x12 personers Viking redningsflåter, levert av Mare Safety. Nybygget er oppmalt med Jotun malingsprodukter, og Mühlhan Norge AS har utført arbeidene.
Innredning/elektronikk
M/S «Langfoss» er arrangert med innredning for et mannskap på 11 fordelt på ni enkeltlugarer og en dobbeltlugar. Av fasiliteter ombord er det arrangert med messe/salong, salong for røykere, trimrom, sauna, bysse, fryse- og kjølerom for proviant samt vaskeri.
NAVCO har utført innredningsarbeidene, og leveransene av møbler er fra VAD AS og Rovde Møbelfabrikk. Mare Safety har levert Beha utstyr til byssen, og Miele har levert vaskeriutstyr. De elektriske installasjonene er utført av Elmarin som også har produsert hovedtavle og levert alarmanlegg.
Sletten Electronics har montert det elektroniske utstyret ombord som innbefatter Furuno FAR-2137 og FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Navigat X Mk II gyrokompass, Sperry Navipilot autopilot, Furuno Telchart T-2026 kartmaskin, AD-400E AIS og VR-3000 data recorder.

Myklebust Verft AS har en omfattende ordreliste med bnr. 50 til Eimskip i oktober, og så følger bnr. 46 til Augusta Offshore også i oktober, bnr. 51 (den siste til Eimskip) leveres januar 2008, og det samme skal bnr. 47 til Augusta Offshore, bnr. 48 til Remøy Management leveres i juni, bnr. 53 til Aries Offshore kommer i august og videre følger bnr. 49 til Remøy Management i oktober, bnr. 54 til Rem Offshore i desember, bnr. 52 til Remøy Management leveres i mars 2009, så følger bnr. 55 til Siem Offshore i juni, bnr. 56 i september og bnr. 57 skal leveres til Siem Offshore i mars 2010.