M/S «LAY VESSEL 108»

– levert fra Metalships & Docks

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Metalships & Docks S.A. i Vigo, Spania overleverte rørleggingsfartøyet «LAY VESSEL 108» til J. Ray McDermott Canada, Ltd., som manager for Hydro Marine Services Inc., den 9. september 2014 som verftets byggenummer 295.

Etter overleveringen satte nybygget kurs for Norge for installering av offshore kranene som monteres på fartøyets babord side.

Nybygget har GT på 10830 og l.o.a. på 133,6 m. Hun er utstyrt med to kraner på 400 henholdsvis 100 tonns kapasitet og har innredning for 129 personer. Skipet kan utføre rørlegging på store dyp som støtte for olje- og gassindustrien og kan påta seg offshore konstruksjonsarbeider. Fartøyet er utstyrt med avansert reel system og et pipelay tower. McDermott har spesialisert seg på subsea opppgaver og opererer flåten worldwide.

M/S «LAY VESSEL 108» fører Malta flagg og er bygget til DNV GL klasse med notasjoner ✠1A1 COMF-V(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 133,60 m

Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 116,72 m

Bredde .................................................................................................................. 27,00 m

Dybde i riss til h.dk. ............................................................................................... 9,70 m

DW ................................................................................................................... ca. 9.500 t

Dekksareal ...................................................................................................... ca. 2000 m2

Draft max ................................................................................................................ 6,85 m

GT ........................................................................................................................... 10830

NT ............................................................................................................................. 3250

IMO .................................................................................................................... 9673800

Skipets tankkapasiteter er ca. 2000 m3 fuel og ca. 6196 m3 vannballast.

Maskineri

Skipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftssystem med total ytelse på nær 16000 kW som utgjøres av fire Wärtsilä 7L32 dieselmotorer og en av type Wärtsilä 8L26A. Videre er det to RRM AZP 120 CP fremdriftsthrustere hver med ytelse på 3500 kW og to sidethrustere av type RRM TT 2400 DP CP, hver på 1500 kW. Nødaggregatet er av type CAT C32 på 1000 kW. Max. fart er ca. 15 knop.

Diverse

I tillegg til offshore kranene er det også montert to proviantkraner, og helidekk har kapasitet for Super Puma eller Sikorsky S-92. I redningsutstyret ombord inngår 2 x 70-manns redningsflåter og en rescue boat.

Skipet er innredet med 15 enkeltlugarer og 57 dobbeltlugarer. Klinikken ombord har tre hospitalkøyer.

DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime type K-Pos 21, og blant elektronikken ombord finnes C-Plath Navigat X gyrokompass (3 stk.), Inmarsat B & C/ Duplex HF/MF, VHF w/DSC, JRC S-band og X-band radarer, Saab DGPS og GPS og Skipper ETN200F ekkolodd.