
M/S «LAY VESSEL NORTH OCEAN 105»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygningsordren ble plassert i juni 2010, og det het seg da at nybygget skulle kunne installere submarine kabler, umbilicals og rørledninger, subsea komponenter og annet utstyr, samt dypvanns fortøyningsutstyr for flytende enheter.
Videre ble det opplyst at skipet var fullfinansiert og hadde et 5-års certeparti med J. Ray McDermott.
SKIPSREVYEN har tidligere omtalt Metalships leveringene av «Bourbon Oceanteam 101» i nr. 6/2007, «North Ocean 102» i nr. 1/2009 og «North Ocean 103» i nr. 5/2009.
Det var i desember 2009 at J. Ray McDermott overtok ca. 50% av aksjene i North Ocean II AS og ca. 50% av partnerskapsinteressene i North Ocean II KS fra Oceanteam Shipping 102 AS, samt 75% av aksjene i North Ocean V AS fra Oceanteam Shipping 105 AS. Sistnevnte var eierselskapet for «North Ocean 105».
Avtalen inneholdt også en klausul om at J. Ray hadde opsjoner på kjøpe resten av aksjene i disse selskapene, og disse opsjonene skal erklæres innen fem år etter at nybygget ble levert. Det var også kjøpsopsjon for «North Ocean 102».
M/S «LAY VESSEL NORTH OCEAN 105»
Skipets to kraner på babord side er meget iøynefallende og har kapasitet på 400 tonn henholdsvis 150 tonn. Skipet kan utføre rørlegging på dyp opp til 1.500 meter. Etter montering av rørleggingsutstyr i Frankrike, inkludert reel (trommel), setter skipet kursen for Sør-øst Asia der skipet har oppdrag. Dekket har areal på 2400 m2.
Skipet fører Malta flagg og er bygget til DNV klasse med notasjoner ✠1A1 COMF-V(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DK(+) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 135,65 m |
Lengde b.p.p. | 120,40 m |
Bredde |
27,00 m |
Dybde i riss til h.dk. | 9,70 m |
DW | ca. 7.000 t |
Draft max. |
6,85 m |
Reel cap. |
ca. 2.900 t |
GT |
10177 |
NT |
3054 |
IMO |
9433183 |
Skipets tankkapasiteter er ca. 2000 m3 fuel, ca. 850 m3 ferskvann og ca. 6335 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet er utstyrt med dieselelektrisk fremdriftssystem med 4 x Wärtsilä 32L8 dieselmotorer hver med ytelse på 3230 kW, fire Alconza generatorer og to RRM Azipull propeller hver på 3500 kW. I tillegg kommer en Wärtsilä motor på 1600 kW montert på dekk.
Thrusterutrustningen består av tre RRM thrustere hvorav en azimuth, alle på 1500 kW. Et CAT/Alconza havne-/nødaggregat er på 1000 kW.
Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, separatorer er fra Alfa Laval og pumper kommer fra Azcue.
Dekk/ Innredning
Dekksstyrken er 10 t/m2 overalt. Skipet er utstyrt med moonpool som måler 6,0 x 6,6 meter og har anti-heeling system. Helideck kan ta imot Sikorsky S-92 typen og er levert av Marine Aluminium. Dekksmaskineri er av amerikansk fabrikat. Kranene som nevnt ovenfor, er levert av National Oilwell Varco, og den største løfter 400 tonn på 16 m, henholdsvis 200 tonn ved 28 meter og 160 tonn ved 33 m rekkevidde. I tillegg kommer to kraner hver med 5 tonns kapasitet fra TTS Energy. Tranberg har supplert lanterner.
I redningsutstyret ombord inngår to KISS livbåter, Viking redningsflåter og Noreq MOB-båt.
M/S «LAY VESSEL NORTH OCEAN 105» er innredet for totalt 120 personer med 24 enmanns- og 48 tomanns lugarer. I messen er sitteplass for 60 personer, og skipet har også rekreasjonsrom med plass til 50 personer og konferanserom.
Maritime Møbler har hatt leveranser til nybygget, og i byssen er det Beha utstyr. Et spansk firma har utført elektroinstallasjonene ombord, og hovedtavle og automasjonssystem inngår i Wärtsilä leveransene.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av Westronic og inneholder blant annet JRC JMA 9130 radar, JMA 9122 radar, JMA 922 Chart radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, Consilium logg, Consilium VDR, Telko TECDIS, Saab R4 DGPS, Saab R4 GPS, Saab R4 AIS, Jotron SART, portable VHFs og EPIRB, Sailor radiostasjon, Sailor Fleet Broadband 250, JRC JAX-9 værfax, Motorola faste UHFs, Tele Supply JTM-30C Helicopter beacon, Jotron helikopter radio, ICOM portable helikopter kommunikasjon.
Zenitel har levert PA anlegget, Seatel har supplert TV antenne og med i Westronic leveransene er også Eltek brannalarm anlegg.
Kongsberg Maritime har levert K-POS 31 DP-anlegget med referansesystem to Kongsberg HiPAP 500, to DGPS 116/132 og LTW Taut Wire Mk15.