M/S «LEONORA CHRISTINA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av «LEONORA CHRISTINA» har Austal Ships Pty. Ltd. i Fremantle, Australia ferdiggjort sin hittil største katamaran som verftets byggenummer 246. Fartøyet er 113 meter langt med skrog bygget i aluminium. Selv om «Benchijigua Express» har lengde på 127 meter, har «LEONORA CHRISTINA» større bil-/passasjerkapasitet. Leveringen fant sted 17. mai 2011 til Danske Færger A/S (Bornholmer Færgen).

«LEONORA CHRISTINA» skal sammen med Austal-bygde «Villum Clausen» (SKIPSREVYEN nr. 2/2000) transportere kjøretøyer og passasjerer mellom Rønne på Bornholm og Ystad i Sverige. På overfarten fra Vest-Australia til Danmark føres fartøyet av Kaptein Søren Schow og et mannskap på 12. Turen var ventet å ta 22 dager. Underveis ankom skipet Colombo 23. mai.
Kapteinen uttalte før avgangen fra Henderson, Australia – Having spent a significant amount of time at Austal during the construction of «Leonora Christina», I am confident that this vessel will perform well and exceed the expectations of the Bornholm public.
Katamaranen ble kontrahert i april 2009 etter et internasjonalt tender og er bygget i henhold til et strikt dansk regelverk som inkluderer krav til støy ombord og exhaust utslipp. Brann- og annen sikkerhet er svært fremtredende i regelverket. Det er også strenge krav i forbindelse med bølgene fra hurtiggående ferger, noe som ga verftet spesielle design- og maskineriutfordringer.
«LEONORA CHRISTINA» har plass til 1.400 passasjerer spredt over brodekk og øverste dekk. Beurteaux har levert passasjersetene. Bornholmer Færgen er kjent for høy kvalitet på mat og drikke som serveres ombord, og den nye katamaranen følger opp dette konseptet. Verftets designteam har lagt vekt på effektivitet i forbindelse med serveringsområdene i betraktning av den knappe tiden ombord.
Fartøyet er tilrettelagt for maksimum tilgjengelighet for rullestolbrukere med blant annet to heiser fra bildekkene til passasjerdekkene. Det er også øremerkede plasser for rullestol i loungen forut nær kaféen ombord.
Skipet er arrangert med tre bildekk med total kapasitet på 300 truck lane meter, eller maksimum 357 biler. Det er adgang fra både baug- og akterrampene med “drive through” lasting og lossing for å gjøre disse operasjonene så effektive som mulig. Fergen har heisbare bildekk for å gi best mulig fleksibilitet for en mix med biler og last.
«LEONORA CHRISTINA» fører dansk flagg, har DNV klasse ✠1A1, HSLC, R2, Passenger Car Ferry A, E0 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 112,60 m
Lengde b.p.p.
101,30 m
Bredde største
26,20 m
Dybde i riss
8,50 m
Draft max.
4,85 m
Passasjerkap.
1400
Bilkap.
357
GT
10371
DWT
1.000
IMO
9557848

Dieseltankenes kapasitet er på ca. 160.000 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet utgjøres av fire MAN 20V28/33D dieselmotorer bygget i Augsburg, Tyskland av MAN. Hver av disse har ytelse på opp til 9100 kW v/1000 o/min og driver fire RR Kamewa 125 SIII vannjet anlegg. Gear er av type Reintjes 7541. Katamaranen er utstyrt med to azimuth thrustere og har et hjelpemaskineri bestående av fire Volvo Penta D16 motorer.
Servicefart er oppgitt til ca. 37,6 knop, og toppfarten kommer opp i 40 knop. Forbruket er ca. 7,4 tonn per time i fullastet tilstand med 37 knops fart. Fartøyet er utstyrt med Lipstronic fremdriftskontrollsystem.
Styrehuset
er utstyrt med fullt integrerte monitoring- og kontrollsystemer med Austals Marine Link system. Styrehuset går over hele fartøyets bredde for å gi mannskapet best mulig oversikt for trygg dokking i havner med begrensede operasjonsmuligheter. Normalt vil fartøyet ha en besetning på 30/35 personer.