
M/S «LERØY TRITON»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Arbeidet med nybygget er utført ved FMV Sveiseneset på Fitjar. Kontrakten ble inngått i september 2011, og produksjonen startet 2. november. Katamaranens design er resultatet av et samarbeid mellom Asbjørn Vik, Heimly og FMV. Båten har stort dekksareal med kapasitet på opp til 100 tonns last.
«LERØY TRITON» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,95 m
Bredde 10,70 m
Dekkslast 100 t
Maskineri
Fremdriften besørges av to Deutz dieselmotorer hver på 600 hk, levert av Frydenbø Power, som gir båten en fart på ca. 10 knop. Propeller og gear er av Finnøy fabrikat. Sleipner har levert styremaskin, og et havneaggregat er fra Vetus. Sunnvent har stått for ventilasjonsanlegget ombord, og tankpeileutstyr er fra Ahlsell. Isolasjon er type Rockwool. Brannvarslingsanlegget er fra Noby.
Diverse
Båten har utstyr for kartlegging av havbunnen. De to Aukra Maritime kranene har kapasitet på 100 t/m henholdsvis 15 t/m, mens vinsjene er på opp til 40 tonn henholdsvis 20 tonn. Bergen Hydraulic har supplert capstan. Vinduer er fra Marine Aluminium, og Sotra Marine Produkter har stått for anker og kjetting. «LERØY TRITON» er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun. Brude Safety har levert redningsutstyr.
Innredningsarbeidene er utført av Lido Marine som også har levert innredningspaneler og -dører. Elektroarbeidene er utført av Bergen Group Vest Elektro, mens Vico er leverandør av elektronisk utstyr til katamaranen.
❊
Det er stor aktivitet ved verftet, og Fitjar Mekaniske Verksted AS er i arbeid med “Obelix” for Seadive og fôrflåter som skal leveres til Kobbervik & Furuholmen. Videre skal det bygges to båter for Kystverket og en snurper/tråler på 67 meter som får navnet “Harvest” når hun leveres i august 2013. Før den tid, i februar 2013, skal Vendla AS få overlevert bnr. 35 som også er en snurper/tråler.