
M/S «LIDA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I likhet med «Vardøjenta» som også er omtalt i denne utgave av SKIPSREVYEN, er «LIDA» bygget i GRP materiale med sandwich dekk i balsatre. Under vannlinjen er båten påført anti-fouling maling. Skroget er avdelt i tre vanntette avdelinger; lugar/styrehus, fiskerom og maskinrom.
M/S «LIDA» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 10,99 m |
Bredde | 3,80 m |
Dybde i riss | 1,40 m |
Dypgående | 1,10 m |
Fiskerom | 13 m |
Tankkapasiteten for brennolje er på 2000 liter og for ferskvann 120 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Volvo Penta D12 dieselmotor på 650 hk som driver et ZF 325V-LD gear med oversetning 2,03:1. Dette gir båten toppfart på 25 knop, mens anbefalt servicefart er 15-22 knop. Danfoss/Marili styremaskin betjener et Trefjar ror. Båten er utstyrt med en Sleipner baugpropell. Maskinrommet er brannsikret med et Matre alarmsystem.
Diverse
Arbeidsdekket er på cirka 24 m2. Beitir har levert fiskeriutstyret og Viking har forestått redningsflåte.
Interiøret er i teak utførelse, og det er arrangert med fire køyer ombord.I styrehuset er det arrangert med pantry for fire personer.
Telrad AS har stått for det elektroniske utstyret som innbefatter JRC JMA – 5104 BB 4 kW 48nm radar, JRC JFC-130 BB ekkolodd, JRC JLR-20 kompass, Simrad AP50 autopilot, Furuno GP-32 GPS, Olex kartplotter, ProNav AIS og Raymarine R218 VHF/DSC radio.