M/S «LILL-GRETHE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Selfa Arctic Rødskjær AS, Sandtorg overleverte byggenummer 215, Selfa Kystsjark 35’ M/S «LILL-GRETHE», til Oddvar Haugen, Bratland 11. september 2008.

Nybåten har vesentlig større kapasitet enn tidligere modell med økt dekksbredde med 46 cm samt 800 liter større ballasttanker. Stabiliteten er også bedre, og bulbbaugen betyr lavere drivstofforbruk og bedre sjøegenskaper. Båten skal brukes til fiske med garn, line og juksa
Fartøyet er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy 6-15 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske.
Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 10,66 m
Bredde
4,06 m
Lasterom12 m3
Dekk 24 m2
Diesel kap.
1.500 l
Fiskerinr.
N-114-L
Kjenningssignal
LG3433
Maskineri

Fremdriften besørges av en Nogva Deere dieselmotor som utvikler 175 hk som er koblet til et Nogva vripropellanlegg via et Nogva HC-168 gear med PTO og akselbrems. Sjarken er utstyrt med Sleipner styring og Sleipner sidepropell med trinnløs regulering.

Dekk

Dekkslengde på styrbord side er 6 meter, og arealet på akterdekket er 24 m2. I formast er det montert 500 kilo bomvinsj fra Lorentzen, og på bakk er Lorentzen hydraulisk ankervinsj. Det 12 m3 store lasterommet har kapasitet for 16 containere.

Sidetankene er koblet til Selfa Kontroll Ballastsystem som gjør det mulig å trimme fartøyets totalvekt, samt styrbord/babord trim og forover/akterover trim fra et panel i styrehuset. Rapp Hydema Syd har levert 500 kilo garn/teinehaler og garngreieapparat.

Diverse

Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. Det er også montert defrosteranlegg. Vinduene fra Colt Industrier er isolerglass. Fartøyet er spesialinnredet med toalett på dekk og messe i lugaren.

Erling Haug har levert redningsutstyr og flåte, og lyskaster er type Seematz 273. Styrehusstol er type NorSap.

Pantry er utstyrt med Pyro P15 oljeovn, vask, kjøleskap og god skapplass. Forut i lugaren er det tre faste køyer, og på styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Et 24 V el-anlegg er montert av verftet.

Navico har levert elektroniske instrumenter som Simrad NX-45 radar, Simrad NX-45 ekkolodd, Simrad AP-35 autopilot, Olex kartsystem og Simrad RD68H VHF.


Selfa Arctic Rødskjær AS

skal levere flere 35’ og 40’ nybygg fremover våren og sommeren.