
M/S «LOUHI»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget ble døpt av kanslichef Hannele Pokka den 8. mars, og skroget er bygget ved Riga Shipyard. Den finske marine opererer fartøyet som har base ved Obbnäs vest for Helsinki.
M/S «LOUHI»
Med sine over 70 meter er dette det største skipet som verftet har bygget. Media har oppgitt at prisen er euro 48 millioner mot estimat på euro 35 millioner fire år tidligere før anbudene ble innhentet. I tillegg kommer spesialutstyr for oljeoppsamling.
Skipet er designet og utstyrt med tanke på å forhindre skader etter oljeutslipp. «LOUHI» kan dessuten utføre redningsoppdrag, drive brannbekjempelse og påta seg slepeoppgaver, samt overførsel av olje fra skip som har problemer. Andre oppgaver kan være kabellegging, transport av dekkslast og yte assistanse i islagt farvann.
Skipet er også utstyrt med RIB-båt (16 personer) og kan utføre ROV- og dykkeroperasjoner ved hjelp av DP-systemet ombord. Oljeoppsamlingskapasiteten er på 156 m3/h. Lamor Oy har levert en stor del av utrustningen til slike operasjoner. Her gjør man bruk av skipets radarutstyr for lokalisering av oljesølet, samt innhenting av annen kunnskap om dette.
Som marinefartøy kan «LOUHI» utføre støtte- og transportoppdrag, samt ROV-tjenester. Hun kan også opptre som kabellegger, der kabel blir lastet i oppsamlingstanken, og utstyret tas ombord i containers.
Skipet har klasse i Germanischer Lloyd GL 100 A5, E4, NAV-OC TUG, Marine Pollution Vessel, Oil Recovery Vessel, Chemical Recovery Vessel, Machinery MC, D4, AUT, FF1 og har Finnish-Swedish 1A Super isklasse.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 71,40 m |
Bredde |
14,50 m |
Draft |
5,20 m |
Displacement | 3.450 t |
Dødvekt |
1.250 t |
Bollard pull |
>60 t |
Tankkapasitetene er 1250 m3 ORO inkl. 200 m3 kjemikalier, 260 m3 diesel olje, 68 m3 ferskvann og 571 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet er utstyrt med ABB dieselelektrisk fremdriftsmaskineri bestående av fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1800 kW v/1000 rpm, to RR US 355 FP propellanlegg hver på 2700 kW og fire ABB generatorer. Skipets fart er ca. 13,5 knop.
Diverse
Fartøyets slepevinsj er levert av RR type TW 1500/400, og dekkskranene har kapasitet på 18,8 tonn/5 meter, 5,5 tonn/ 20 meter og 1 tonn/10 meter.
Skipet har innredning for totalt 36 personer fordelt på 19 lugarer, mens besetningen ombord vil vanligvis være langt lavere, cirka 10 personer.
Furuno har levert integrert navigasjonssystem, og sonar er type Reson.