M/S «LUDVIG ANDERSEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Som opplyst i Ukeblikk 4. oktober gikk reefer-/ro-ro skipet «Ludvig Andersen» på grunn i Langenuen. Ingen ombord kom til skade, og båten ble trukket av grunnen samme dag. Fartøyet var på vei fra Ålesund til Litauen med en fiskelast.

Da lå Karmsund Maritime Service AS, Kopervik strategisk gunstig an til å få reparasjonsoppdraget. Dette arbeidet ble ferdiggjort 3. desember, og skipet ble tilbakelevert til rederiet, Fiskernes Agnforsyning S/L på Færøyene. Rederiselskapet bærer for øvrig skipets navn.

Skipet hadde fått store stålskader, og en del av stålarbeidene ble satt ut til en polsk underleverandør som holder til på verkstedet med 15 mann. Men alle stålarbeiderne ved Karmsund Maritime var også beskjeftiget med reparasjonsarbeidet. Til sammen cirka 25 tonn med nytt stål måtte til på forskipet.

Skipet har fått ny motor for sidepropellen som er en rederileveranse. R&M Industrier har utført isoleringsarbeider i rommene i forbindelse med reparasjonsoppdraget.

M/S «Ludvig Andersen» ble bygget i 1984 ved Skála Skipasmiñja som byggenummer 41 og ble ombygget med nytt dekk i 2000. Skipet har en dødvekt på ca. 1.700 tonn og er klasset i DNV.