M/S «LUNDSTROM TIDE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «LUNDSTROM TIDE» ble overtatt av Tidewater Inc., U.S.A fra STX OSV Søviknes den 8. januar 2013 som byggenummer 761. Registrert eier av skipet er Violet Fleet Limited. Skroget er bygget ved STX OSV Tulcea i Romania.

Dette er det første av de tre STX OSV PSV 09 skipene som ble solgt fra STX Pan Ocean til Tidewater Inc. i begynnelsen av året. Skipet hadde tidligere fått navnet «STX Leader». Den opprinnelige nybygningskontrakten ble inngått i august 2010, og den gangen het det seg at STX Pan Ocean hadde gjort sin entré i OSV markedet med stor tro på dette markedet fremover.

Prisen ble da oppgitt til $160 millioner totalt som basert på kursen USD/NOK på den tiden skulle bli ca. NOK 325 millioner per skip. Salget til Tidewater kan imidlertid ha blitt gjennomført til under NOK 300 millioner basert på utsagn om at prisen tilsvarte omtrent gjenstående betalingsforpliktelser. Tidewater er en stor aktør i markedet og opererer en flåte på mer enn 300 offshore skip.

M/S «LUNDSTROM TIDE» er bygget til klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, ICE-C, Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).

Skipet fører Vanuatu flagg med hjemstedshavn Port Vila og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 87,90 m
Lengde b.p.p 78,14 m
Bredde største 19,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Dw
ca. 4.700 t
Dekk
ca. 1000 m2
GT
3943
NT
1616
IMO nr.
9608271

Tankkapasitetene er 1180 m3 brennolje, 820 m3 ferskvann, 2610 m3 vannballast og 1575 m3 ORO.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire MAN 8L21/31 dieselmotorer hver med ytelse på 1760 kW v/900 o/min, fire Hyundai generatorer og to Schottel Combidrive SCD 2020 hver på 2500 kW.

Hjelpemotor og nødaggregatet er begge av Cummins fabrikat type UCM274HI på 160 kW henholdsvis type 6CTA 8.3 DMGE på 188 kW v/1800 o/min. Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av to Brunvoll sidethrustere type FU-74-LTC-2000 hver på 880 kW.

H+H har levert SCR systemet for NOx reduksjon. Leverandør av smøreolje var Castrol, mens Bunker Oil supplerte dieselolje.

Kaiman Norge har levert isolasjonsmateriell, og STX Accommodation HVAC har levert proviant kuldeanlegg og ventilasjonsanlegget. Allweiler har levert pumpeutrustningen og mud agitators, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arbeidsluft) og Alfa Laval og RWO har tatt hånd om separatorene. Kjelutrustningen kommer fra Parat Halvorsen, Optimarin har levert BWT systemet og flowmeter er fra AM Instrumentering.

Autronica er leverandør av brannslukkingssystemene ombord som er basert på CO2, skum og vanntåke.

Dekk

Dekksmaskineri leveransene består av RRM utstyr, og fartøyet er utrustet med to Cargotec kraner. Fi-Fi anlegget er fra Fire Fighting Systems, og Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget.

Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og viskere kommer fra Decca Wipers. Libra Plast har levert utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS.

Ankerutrustningen er fra G.J. Wortelboer jr. BV., og FencoNor har stått for fendere. Seilmaker Iversen har supplert diverse canvas, og landgang er fra Gurskøy. Tranberg har levert lanterner og lyskastere. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og malingsarbeidet er utført av Norcoat. MPE Cahtodic har levert katodisk beskyttelse.

Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i Cargotec davit.

Innredning

M/S «LUNDSTROM TIDE» er innredet for en besetning på 26 personer. Innredningsarbeidene er utført av STX OSVAccommodation, Atlas har levert incinerator og comprimator er fra Global Enviro International. Toalettsystemet er fra Jets.

STX OSV Electro har utført elektroinstallasjonene og har levert det elektroniske broutstyret (Emil Langva). DP-anlegget er type STX L3.

Nordea har hatt finansieringsoppdrag i forbindelse med nybygget.

Etter salget av verftsgruppen til Fincantieri vil det bli navneskifte i april til Vard Group. De norske verftene får da dette navnet pluss det gamle verftsnavnet, – for eksempel Vard Søviknes som skal levere søsterskipet til “Lundstrom Tide” i juni og bnr. 776 til DOF i mai. En AH 12 med bnr. 799 skal også være ferdig i juni.