M/S «M. YTTERSTAD»
– snurper/tråler fra Tyrkia
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
YTTERSTAD AS, Lødingen overtok sin nye snurper/tråler fra Besiktas Gemi Insa, Yalova i Tyrkia den 29. januar 2015 som verftets byggenummer 32. Fartøyet fikk navnet M/S «M. YTTERSTAD». Leveringen av nybygget ble betydelig forsinket i forhold til opprinnelig plan som tilsa overtakelse i juli 2014.
YTTERSTAD AS er et datterselskap av Ytterstad Fiskeriselskap AS. Nybygget er designet av Skipsteknisk og har typebetegnelse ST-135 L. Fartøyet er utstyrt med senkekjøl for instrumentplassering og rulledempningstanker. Det 75 meter store fartøyet har RSW kapasitet på ca. 2100 m3.
Nybygget har betydelige utstyrsleveranser fra norske selskaper, – i verdi muligens opp i cirka 90 millioner kroner. M/S «M. YTTERSTAD» er bygget til DNV GL klasse og har Harstad som hjemstedshavn.
hovedddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 74,80 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 66,72 m
Bredde på spant ................................................................................................... 15,40 m
Dybde i riss ............................................................................................................ 9,00 m
RSW kap. ....................................................................................................... ca. 2100 m3
GT ............................................................................................................................. 2906
NT ............................................................................................................................... 871
IMO nr. ............................................................................................................... 9683972
Dekk
Cflow Fish Handling har levert komplett fiskehåndteringsutstyr til nybygget, og RSW-systemet er fra Øyangen. Stadpipe har levert RSW røropplegg i PE (polyetylen). Karmøy Winch har stått for dekksmaskineri, og Triplex har kranleveranser til fartøyet.
Maskineri
Hovedmotor er av Wärtsilä fabrikat med ytelse på 4000 kW som kan boostes med 1000 kW ved hjelp av akselgeneratoren. De to hjelpemotorene på totalt 1500 kW er av Caterpillar fabrikat. Propellanlegg, reduksjonsgear og styremaskin er alle Rolls-Royce leveranser. Brunvoll har levert thrusterutrustningen.
Diverse
Fartøyet er arrangert med innredning for 24 personer, mens fast mannskap er på ni personer. Instrumentkonsoller er av type FlexiBridge fra Steinsvik.
Måløy Radioforretning har levert og montert navigasjons-, kommunikasjons- og fiskeletingsutstyret. Her inngår SN90 notsonar, FS70 trålsonar og P150 notovervårkning fra Simrad, JRC logg, Simrad ES70 ekkolodd, Simrad AP70, Simrad GC80 gyrokompass, Furuno TEcdis, Furuno fikseriplotter, MaxSea kartprogram og diverse JRC og Motorola utstyr samt Flir kamera. Hatteland har levert monitorer.
Nybygget er finansiert gjennom DnB, og forsikringen er plassert hos If.
-
Besiktas shipyard skal levere et Multi-purpose fartøy til Myklebusthaug Management i 2. halvdel 2016, et skip med Rolls-Royce design, integrert fremdriftssystem og utstyr.