
M/S «MADISON MÆRSK»
– containerskip fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det femte skipet i Triple-E serien ble levert fra Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering til A.P. Møller - Mærsk A/S den 6. januar 2014 som byggenummer 4254. Skipet har containerkapasitet på 18.270 teu og en lengde på nesten 400 meter.
For å gi et begrep om skipets størrelse så må man ha 11.786 semi-trailere for å matche skipets kapasitet, – eller skipet kan frakte 1.440.000 vaskemaskiner.
Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer.
Triple-E
Totalt skal det bygges 20 enheter av denne typen skip med leveringer frem til og med 2015. Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i slutten av 2015. Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$ 190 millioner.
M/S «MADISON MÆRSK»
fører dansk flagg med København som registreringshavn og er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM. Skipet har følgende hoveddata (alle tall “circa” uten garanti):
Lengde o.a. | 399,20 m |
Lengde b.p.p. | 376,21 m |
Bredde | 59,00 m |
Dybde i riss | 30,30 m |
Høyde fra base line | 73,00 m |
Container kapasitet | 18.270 teu |
DW | 194.394 t |
GT | 194849 |
Draft | 15,00 m |
Reefer cont. | 1800 teu |
Stålvekt | 55.000 t |
IMO nr. | 9619945 |
Med referanse til ovennevnte er det vanskelig å få verifisert DW og GT. Rederiet har tidligere oppgitt DW på ca. 165.000 tonn.
Tankkapasitetene er 14.158 tonn fuel olje, 990 tonn dieselolje, 1048 tonn ferskvann og 64.869 tonn ballast (alle tall “cirka”).
Maskineri
Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop. Det er to fremdriftssystemer ombord som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 % energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.
Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C 9.2 dieselmotorer fra Doosan Engine Co., Ltd. på totalt 59.360 kW med 2x4-bladete propeller. Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per dag er beregnet til ca. 100 tonn.
Mecklenburger Metallguss GmbH er leverandør av propellanleggene. Alfa Laval Qingdao har levert 4 x exhaust gas economizers og kjelutrustning. Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Kranutrustningen er fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.
Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Magleby Mærsk” som bnr, 4255, “Maribo Mærsk” som bnr, 4256, “Marsal Mærsk” som bnr. 4257, “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2015 og seks i 2015.