M/S «MÆRSK MC-KINNEY MØLLER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det første skipet i den etter hvert så berømte Triple-E serien ble døpt «MÆRSK MC-KINNEY MØLLER» av Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla den 14. juni 2013. Nybygget er oppkalt etter nå avdøde Mærsk Mc-Kinney Møller.

Skipet er bygget ved Okpo Shipyard (DSME) i Sør-Korea og har container kapasitet på ca. 18.000 teu. Overleveringen til A.P. Møller - Mærsk A/S fant sted 2. juli 2013, og jomfruturen gikk fra Busan, Sør-Korea med Shanghai som første anløp.

Leveringen av M/S «MÆRSK MC-KINNEY MØLLER» finner sted omtrent syv år etter at rederiets forrige “verdens største”, «Emma Mærsk», ble overtatt. Også dette skipet hadde Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla som gudmor.

Progresjonen i byggeprosessen er som følger: Stålkutting 18. juni 2012, kjølstrekning 27. november og launching 24. februar 2013.

Triple-E

Mange undret seg nok da Maersk Line i begynnelsen av 2011 – og ikke så lenge etter markedskollapsen – bestemte seg for å bygge en serie på 10 x 18.000 teu containerskip. Og rederiet hadde opsjon på ytterligere 20 hvorav 10 faktisk ble erklært bare fire måneder senere. Mange innen containerfarten har vist optimisme, men ingen i en slik skala.

På den tiden var oppfatningen blant flere at container traden skulle fortsette å vokse med også fremover i tid. Nå er virkeligheten blitt en annen med antatt årlig vekst halvert. Prisen per skip ble oppgitt til cirka US$190 millioner. Dette ligger godt over den siste serien av samme størrelse skip kontrahert av et kinesisk rederi som er rapportert til $137 millioner per skip (serie på 5 skip).

Tre nøkkelord ble benyttet for å forklare Maersk Line satsingen: Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved (derav Triple-E). Skipets dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Hun er også for stor til å kunne passere den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift.

Fem av disse Maersk Line skipene skal entre markedet i inneværende år, og nye 10 følger i 2014. Skip nummer to, «Majestic Maersk», er sannsynligvis overlevert når dette leses.

Med sin unike design for fart og effektivitet vil skipet ha 50% lavere CO2 utslipp per container enn nåværende gjennomsnitt for Asia-Europa ruten som er der skipet skal beskjeftiges.

Maersk Line

På vårparten nedgraderte A.P. Møller – Mærsk utsiktene for global handel og advarte om at etterspørselen for container shipping vil ble lavere enn hva selskapet trodde bare tre måneder tidligere. Maersk Line mente nå at veksten innen sjøverts container trade kun vil vokse med 2-4 prosent i 2013, ned fra februar anslaget som var 4-5 prosent økning. Skipskapasiteten vil være større enn etterspørselen ettersom Maersk og andre tar levering av ultra-store containerskip.

I andre kvartal 2013 klarte Maersk Line å forbedre resultatet til pluss $439 millioner, opp fra $227m for samme periode året før. Forklaringen er 31% lavere bunkersutgifter med 15% lavere priser og 18% lavere forbruk. Gjennomsnittlig fraktrate falt imidlertid med 13% til $2.617 per FEU, mens volumene økte med 2,1%.

M/S «MÆRSK MC-KINNEY MØLLER»

Skipet har bare fått noen få meter ekstra i lengde og bredde i forhold til «Emma Mærsk», men container kapasiteten er økt med 2.500 teu grunnet nybyggets geniale design. Det har resultert i én ektra rad med containers (23 i stedet for 22), det at overbygget er adskilt fra maskinrommet gir ekstra kapasitet, broen er trukket lenger frem og maskinrommet trukket lenger akter.

Skipet har “Cradle to Cradle passport” som er en database som beskriver materialene av hovedkomponentene. Passport holdes oppdatert gjennom skipets levetid og vil gjøre resirkuleringen av materialene bedre når den tid kommer.

Bemanningen ombord er på 22 personer, men skipet kan seile med mannskap på 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer.

Skipet fører dansk flagg med Hellerup som registreringshavn og er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, XAMS, XACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWE, ENVIRO+, GP, SHCM.

Hoveddata
(alle tall “circa” uten garanti):

Lengde o.a. 399,00 m
Bredde 59,00 m
Dybde i riss 30,30 m
Høyde fra base line 73,00 m
Container kapasitet
18.270 teu
Dw
165.000 t
GT
194.153
NT
79120
Draft 15,00 m
Reefer cont. 600
Stålvekt 55.000 t
IMO 9619907

Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop. Det er to fremdriftssystemer ombord som fører til lavere rpm og gir mer enn 10% energibesparelser. Alle Maersk Line skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Dette systemet kjenner man igjen fra tidligere Maersk nybygg. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9% høyere.

Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN-B&W 8S80ME-C 9.2 dieselmotorer er på totalt 59.360 kW med 2 x 4-bladete propeller. Bunkersforbruk per dag er beregnet til ca. 100 tonn.