
M/S «MAERSK SINGAPORE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er det siste i en serie på åtte post-Panamax containerskip som opererer Europa/Asia servicen. Disse skipene har fått større kapasitet med containerinntak på 8.450 teu og god stabilitet. Det er installert ca. 700 reefer plugger og for enkel sikring av containers på dekk er det lashing broer.
Fremdriftsmaskineriet er en DU-Sulzer 12RT-flex 96C dieselmotor med ytelse 61.900 kW ved 94 rpm, og skipets service speed er ca. 24,5 knop. Det heter seg at for å oppnå optimal ytelse, økonomisk operasjon og gode manøvreringsegenskaper har IHIMU gjort bruk av CFD analyse, 3D-FEM skipsmodell analyse og walk-through simulator i designarbeidet.
M/S «MAERSK SINGAPORE» er klasset i Germanischer Lloyd og har følgende karakteristika
Lengde o.a. | 335,00 m |
Bredde | 42,8 m |
Dybde i riss | 24,40 m |
Draft | 14,00 m |
Dwt | ca. 97.000 |
GT | ca. 94.000 |
Teu kap. | ca. 8.450 |
IMO | 9308649 |
Reederei Blue Star GmbH
Navnet skriver seg fra ærverdige Blue Star Line som ble grunnlagt så langt tilbake som i 1911. Rederiet ble solgt til P&O Nedlloyd i 1998. Tyske Reederei Blue Star med base i Hamburg ble etablert som et ship management selskap i 2002 og fem nybygg på 2500 teu ble da plassert i dette rederiet. A.P. Møller Maersk Group ervervet så P&O Nedlloyd Ltd. i 2005 som sammen med Maersk – Sealand ble til dagens Maersk Line.
Første levering av i denne skipsserien var «Maersk Sana» i desember 2004. Den gangen het det at container intake var 7500 teu hvilket altså har vist seg å være for beskjedent.