
M/S «MAERSK TACKLER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
På kontraheringstidspunktet ble verdien av nybygningsordren oppgitt som rundt NOK 3,3 milliarder (for 8 skip – ordren var opprinnelig for 8 + 2 opsjoner).
Nybygget som er av VS 472 AHTS design, går inn i Maersk Supply Services flåte på mer enn 60 skip. Rederiet var forøvrig det første i Skandinavia som entret offshore markedet, og det skjedde helt tilbake i 1967.
Skipene i denne serien er designet for å begrense negative miljøpåvirkninger og har notasjonen CLEAN DESIGN. De er også konstruert med dobbelt skrog der olje og andre potensielt skadelige produkter er i tanker integrert i hovedskroget, og ikke i dobbeltbunnen eller i sidetanker.
M/S «MAERSK TACKLER» er klasset i DNV ✠1A1, Tug Supply Vessel, OILREC, COMF-V(2)C(2), E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, BIS TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,20 m |
Lengde b.p.p. |
64,20 m |
Bredde største | 20,00 m |
Dybde i riss h.dk | 9,10 m |
Draft max |
7,75 m |
Dekksareal |
ca. 600 m2 |
Dekk load |
ca. 1.200 t |
Dwt |
ca. 3.480 |
GT |
ca. 4670 |
Bollard pull |
ca. 173 t |
IMO nr. |
9388601 |
Tankkapasitetene er for brennolje 418 m3, ferskvann 617 m3, vannballast 1814 m3, liquid mud 640 m3, brine 769 m3, ORO 7679 m3 og dry bulk 204 m3.
Maskineri
MAN Diesel A/S, Frederikshavn har levert maskineriet som beskrives som “complete twin-screw twin-in/single-out medium speed propulsion” bestående av to MAN Diesel 8L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to av type 7L27/38 motorer hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 16 knop med draft 6 meter basis 85% MCR.
Skipet er utstyrt med fire Brunvoll thrustere, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter. Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2842LE 301 hjelpemotorer hver på 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, som driver to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer hver på 3250 kVA. Nødaggregatet er et MAN/Leroy Somer sett på 313 kW.
Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjølemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Fartøyet er utstyrt med Alfa Laval separatorer og kompressorer fra Sperre og Tamrotor. Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum og kjelutrustning fra Pyro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og UMAS har levert tankpeileutstyr.
Brannsikkerhetsmessig har Semco levert både et CO2 anlegg og et vanntåkesystem, og varslingsanlegget er fra Tyco.
Dekk
Hydramarine har levert tre kraner til skipet, og Triplex har stått for haikjeft (2x700 tonn) og tauepinner. Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Cementanlegget er fra Randaberg Industries, og Aker Subsea har levert Fi-Fi anlegget.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo, og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens IMS har tatt seg av vanntette skyvedører.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet. Norselight har effektuert ordren for lyskastere.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr.
Innredning
M/S «MAERSK TACKLER» er arrangert med innredning for 30 personer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas, og styrehusstoler er type NorSap.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og PMS systemet er fra Deif Delmatic.
O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2127 X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautpilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.
❊
STX Norway Offshore AS – Langsten skal levere bnr. 704 til Farstad Shipping i mars. Samme rederi får så levert fire fartøyer av typen UT 731 CD som bnr. 711, 712, 713 og714 i tidsrommet april 2009 – mars 2010. Før den tid, i mars 2009, skal bnr. 216 leveres til A.P. Møller – Mærsk. PGS’ Ramform har bnr. 710 og skal leveres i mai 2009, og bnr. 730 bygges for Solstad Offshore for levering i mars 2011.