![Foto:Harald M Valderhaug](https://image.oceanspacemedia.com/1109685.jpg?imageId=1109685&width=960&height=422&format=jpg)
M/S «MAERSK TRACER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette designet kjennetegnes blant annet med stor bredde i forhold til lengden (20 x 73,2m). Til sammenligning har UT 755 LN designet omtrent samme lengde mens bredden bare er 16 meter). Dette er ønsket for å gi fartøyet bedre stabilitet. Den forbedres også ved hjelp av “tomme” områder over hoveddekk, som forøvrig kan benyttes når skipet ikke er arbeider aktivt.
Et nytt sikkerhetskrav gjelder muligheten for avbrytelse av ankertrekk også fra spillgarasjen (i tillegg til fra broen). Leverandøren Rolls-Royce har sammen med klassen utviklet et testprogram for prosedyrene med “emergency stop”, “quick release” og “ultimate release”. Dette skal sørge for at “release” funksjonene fungerer, og at besetningen har erfaring med operasjon av systemet.
Nybygget går inn i Maersk Supply Services flåte på mer enn 60 skip og er designet for å begrense negative miljøpåvirkninger og har notasjonen CLEAN DESIGN. De er også konstruert med dobbelt skrog der olje og andre potensielt skadelige produkter er i tanker integrert i hovedskroget, og ikke i dobbeltbunnen eller i sidetanker.
M/S «MAERSK TRACER» er klasset i DNV ✠1A1, Supply Vessel, Tug, E0, DYNPOS-AUTR, BIS TMON, CLEAN DESIGN, COMF-V(2)C(2), OILREC og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,20 m |
Lengde b.p.p. |
64,20 m |
Bredde største | 20,00 m |
Dybde i riss h.dk | 9,10 m |
Draft max |
8,40 m |
Dekksareal |
ca. 600 m2 |
Dekk load |
ca. 1.200 t |
Dwt |
ca. 3.480 |
GT |
ca. 4670 |
Bollard pull |
ca. 173 t |
IMO nr. |
9388613 |
Tankkapasitetene er for brennolje 418 m3, ferskvann 617 m3, vannballast 1814 m3, liquid mud 640 m3, brine 769 m3, ORO 7679 m3 og dry bulk 204 m3.
Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri består av to MAN Diesel 8L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to av type 7L27/38 motorer hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet til to Renk reduksjonsgear for drift av to MAN Diesel propellanlegg med vingediameter 4000 mm. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 15 knop.
Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror. For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med fire Brunvoll thrustere, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2842LE 301 hjelpemotorer hver på 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, koblet til to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer hver på 3250 kVA. Nødaggregatet er et MAN/Leroy Somer sett på 313 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor og separatorer fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjølemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og UMAS har levert tankpeileutstyr. Pyro har levert kjeler. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior.
Brannsikkerheten er ivaretatt med Semco leveranser av et CO2 anlegg og et vanntåkesystem. Brannvarslingsanlegget er fra Tyco.
Dekk
Aker Subsea har levert Fi-Fi anlegget, og dry bulk anlegget er fra Randaberg Industries. Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og Hydramarine har levert tre kraner til skipet. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter, og Triplex har levert haikjeft og tauepinner.
Vinduer og lysventiler er levert av Wigo, og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens IMS har tatt seg av vanntette skyvedører.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet. Lyskastere er en Norselight leveranse.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr.
Innredning
M/S «MAERSK TRACER» er arrangert med innredning for 30 personer i 12 enkeltlugarer og ni dobbeltlugarer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra Miele og Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Incinerator er en leveranse fra Norsk Atlas, og styrehusstoler er type NorSap.
STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene samt hovedtavle, og trafoer er fra Teige Electro Company. Intercom-anlegget er fra Zenitel og CCTV fra ComScan.
Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som omfatter Furuno FAR-2127 X-band og FAR-2837S BB S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Skipper DS-850 logg, Anschütz Std. 22 gyrokompass, Anschütz Nautpilot 2025-C autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FAX-30, Furuno Tecdis T-2136, Furuno FS-1570 radiostasjon, Tron TR-20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Tron 40S Epirb, SART radar transponder, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 SSAS, Furuno NX-700 navtex, Furuno Felcom-70 satcom og Furuno Felcom-15 Satcom C.
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og PMS systemet er fra Deif Delmatic.
❊
STX Norway Offshore AS – Brattvaag skal levere bnr. 123 og bnr. 124 til samme rederi i mars, bnr. 125 i april, bnr. 126 i juni, bnr. 127 i 3. kvartal og bnr. 128 i fjerde kvartal. Bnr. 724 bygges for Rem Con AS og skal leveres i februar 2010, og et søsterskip følger i juni samme år.