Foto:Harald M Valderhaug

M/S «MÆRSK TRIMMER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av M/S «MÆRSK TRIMMER» med byggenummer 216 den 23. mars, er serien som ble bestilt ved STX Norway Offshore AS på 10 skip kommet halvveis. Tre skip, «Mærsk Trimmer», «Mærsk Trader» og «Maersk Tackler», er bygget ved Langsten verftet og «Mærsk Topper» og «Maersk Tracer» ved Brattvaag. Alle skipene er bygget etter VS 472 AHTS design.

Nybygget går inn i Maersk Supply Services’ flåte på mer enn 60 skip. Rederiet var forøvrig det første i Skandinavia som engasjerte seg i offshore markedet, og det skjedde helt tilbake i 1967.
Skipene i denne serien er designet for å begrense negative miljøpåvirkninger og har notasjonen CLEAN DESIGN. De er også konstruert med dobbelt skrog der olje og andre potensielt skadelige produkter er i tanker integrert i hovedskroget, og ikke i dobbeltbunnen eller i sidetanker.
M/S «MÆRSK TRIMMER» er klasset i DNV ✠1A1, Tug Supply Vessel, OILREC, COMF-V(2)C(2), E0, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, BIS TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,20 m
Lengde b.p.p.
64,20 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss h.dk 9,10 m
Draft max
8,40 m
Dekksareal
ca. 600 m2
Dekk load
ca. 1.200 t
Dwt
ca. 3.480
GT
ca. 4670
Bollard pull
ca. 173 t
IMO nr.
9388625

Tankkapasitetene er for brennolje 418 m3, ferskvann 617 m3, vannballast 1814 m3 og ORO 769 m3.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to MAN Diesel 8L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2720 kW pluss to av type 7L27/38 motorer hver på 2380 kW som er arrangert i “father and son” konfigurasjon og koblet to MAN Diesel propellanlegg via Renk reduksjonsgear. ABB har levert elektromotorer til propellene. Farten er ca. 16 knop med draft 6 meter basis 85% Maximum Continuous Rating (MCR).
Skipet er utstyrt med fire Brunvoll thrustere, to forut av supersilent typen hver på 880 kW og to på 500 kW akter. Tenfjord styremaskineri opererer High lift ror.
Strømforsyningen besørges av to MAN D2842LE 301 hjelpemotorer hver på 620 kW, levert av Lindenberg Anlagen, som driver to Leroy Somer generatorer. I tillegg har skipet to AVK akselgeneratorer hver på 3250 kVA. Nødaggregatet er et MAN/Leroy Somer sett på 313 kW.
Sperre og Tamrotor har levert kompressorer, separatorer er fra Alfa Laval og pumper kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Pyro har levert kjelutrustning, og Aeron har stått for ventilasjonsanlegget og proviant kjølemaskineri med kjøling for AC fra Teknotherm. Isoleringsarbeidene i maskinrommet er utført av R&M Ship Interior, tankpeilesystem er type Umas og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra AS Norco Oslo.
Til brannslukking har Semco levert både et CO2 anlegg og et vanntåkesystem, og varslingsanlegget er fra Tyco.
Dekk
Aker Subsea har levert Fi-Fi anlegget, og cementanlegget er fra Randaberg Industries. Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter. Hydramarine har levert tre kraner til skipet, og Triplex har stått for haikjeft og tauepinner. Vinduer og lysventiler er levert av Wigo, og vindusviskere er type Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, mens IMS har tatt seg av leveransen av vanntette skyvedører.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og PCS har utført overflatearbeidet. Norselight har supplert lyskastere.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe type Midget Mk2 i davit fra TTS Marine. Erling Haug har levert diverse redningsutstyr.

STX Norway Offshore AS – Langsten skal levere bnr. 710 til PGS Ramform i mai og fire fartøyer av typen UT 731 CD som bnr. 711, 712, 713 og 714 til Farstad Shipping i tidsrommet april 2009 – mars 2010. Bnr. 730 bygges for Solstad Offshore for levering i mars 2011.