
M/S «MAGLEBY MÆRSK»
– containerskip fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering overleverte M/S «MAGLEBY MÆRSK» til A.P. Møller - Mærsk A/S den 10. februar 2014 som byggenummer 4255. Dette er det 6. nybygget i Triple-E serien, og skipet har containerkapasitet på 18.270 teu og en lengde på nesten 400 meter.
Maersk Line
Selskapet fremla positivt 2013-resultat på ca. US$1,5 milliarder og avkastning på investert kapital på 7,5 prosent. Begge tallene utgjør en betyr forbedring fra 2012. Men gjennomsnittlig fraktrate falt med 7,2 prosent til $2.674 per FEU. Volumet steg imidlertid med 4,1% til 8,8 millioner FEU, og rederiet opprettholdt sin markedsandel.
Triple-E
Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i slutten av 2015. Totalt skal det bygges 20 enheter av denne typen skip med leveringer frem til og med 2015. Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$ 185/190 millioner.
M/S «MAGLEBY MÆRSK»
Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer. Hun fører dansk flagg og har Dragør som hjemstedshavn. Skipet er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM og har følgende hoveddata: (alle tall “circa” uten garanti):
Lengde o.a. | 399,20 m |
Lengde b.p.p. | 376,21 m |
Bredde | 59,00 m |
Dybde i riss | 30,30 m |
Høyde fra base line | 73,00 m |
Container kapasitet | 18.270 teu |
DW | 194.394 t |
GT | 194849 |
Draft | 15,00 m |
Reefer cont. | 1800 teu |
Stålvekt | 55.000 t |
IMO nr. | 9619957 |
Tankkapasitetene er 14.158 tonn fuel olje, 990 tonn dieselolje, 1048 tonn ferskvann og 64.869 tonn ballast (alle tall “cirka”).
Maskineri
Det er to fremdriftssystemer ombord, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.
Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C 9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2 x 4-bladete propeller. Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per dag er beregnet til ca. 100 tonn. Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.
Mecklenburger Metallguss GmbH er leverandør av propellanleggene. HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorer, to på 2800 kW og en på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene.
Alfa Laval Qingdao har levert fem exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.
----
Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Maribo Mærsk” som bnr. 4256, “Marsal Mærsk” som bnr. 4257, “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2015 og seks i 2015.