
M/S «MAKALU»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det opplyses at dette fartøyet er det største som har vært døpt i Fosnavåg. Som forgjengeren «Ben Nevis» er også dette skipet bygget etter Havyard 832 design og oppkalt etter et høyt fjell. Havyard forteller at Makalu med sine 8.462 meter over havet befinner seg i Himalaya på grensen mellom Nepal og Tibet.
Havyard bygget forøvrig et skip med samme navn i 2009 som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2/2009. Det skipet var et UT 755 L design.
Skipsprisen for «MAKALU» har vært nevnt som ca. 270 millioner kroner, og skroget er bygget ved Cemre Shipyard i Tyrkia. Etter overleveringen satte fartøyet kurs for Vest-Afrika for et Shell oppdrag med varighet på ett år med opsjoner (befrakters) for 4 x 1 år.
I utgangspunktet skulle skipet være etter søsterskip av «Ben Nevis», men i produksjonsperioden ble verftet anmodet om å endre klassifiseringen, idet fartøyet skulle forberedes for oljevernberedskap og rednings- og standbyoperasjoner. Og da så skipet var i utrustningsfasen, ble det også besluttet at fartøyet skulle ha ytterligere utstyr, samt at flagget skulle endres fra indisk til kypriotisk. Dermed ble prosjektet ganske krevende, men samtidig interessant, ifølge Havyards representant. Verftet understreker det gode samarbeidet med rederiet over mange år.
M/S «MAKALU» beskrives som “Supply Vessel Fire Fighting”, fører Kypros flagg med Limassol som registreringshavn og er bygget til DNV klasse ✠1A1, Fire Fighter I, OILREC, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 79,80 m |
Bredde største | 17,60 m |
Dybde i riss til h.d. | 7,70 m |
Draft max. | 6,80 m |
Dw |
ca. 4.000 t |
Dekk |
ca. 800 m2 |
GT |
2793 |
NT |
1209 |
IMO | 9664380 |
Tankkapasitetene er 1100 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann og 2000 m3 vannballast.
Maskineri
Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri er en leveranse fra Norwegian Electric Systems. Hovedmaskineriet består av to CAT 3512C dieselmotorer hver med ytelse på 1360 kW v/1800 rpm, to NEG generatorer og to Schottel STP 1215 FP propeller med med ytelse på 1600 kW v/1200 o/min.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT C32 motorer hver på 910 ekW, og nødaggregatet er type CAT 6TG2AM på 97 ekW. Sidethrusterne er av type Brunvoll FU-63-LTC-1750, hver på 700 kW.
Hovedtavle, Quadro Drive og elektromotorer er også NES leveranser, og IAS er levert av Havyard Power & Systems.
Isoleringsarbeidene er utført av Vestnes Ocean, og pumpeutrustningen er fra Allweiler. Alfa Laval og RWO har levert separatorer, og komressorer kommer fra Atlas Copco.
Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og XTronica har stått for tank sounding systemet. Flowmeter er fra AM Instrumentering, og Optimar har levert Ballast Water Treatment systemet. Fjordpipe har levert rørsystem, og Filtra har supplert UV-filter.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Unitor 1200 slukkingssystem fra Wilhelmsen Technical Solutions.
Dekk
Dry bulk systemet med kapasitet på ca. 300 m3 er en leveranse fra Randaberg Industries, og Fi-Fi anlegget er levert av Fire Fighting Systems. Adria Winch har stått for dekksmaskineri, mens to dekkskraner er av Palfinger fabrikat og en er fra TTS.
Gurskøy har levert landgangsutstyr, og vinduer er av Bohamet fabrikat. Ankerutrustningen er fra Fossen Shipping, og fendere er supplert av FencoNor. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har stått for lyskastere.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer. MPE Cathodic har levert ICAF/boxkjølere (anti-fouling), mens Cathelco har levert ICCP (impressed current cathodic protection) for korrosjonsbeskyttelse.
Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og Weedo MOB-båt med davit, fra Maritime Partner.
Innredning
M/S «MAKALU» er innredet for 26 personer, og Vestnes Ocean har utført innredningsarbeidene. Alu Design har stått for styrehusstoler, Miele har levert vaskeriutstyr og toalettsystemet er en EVAC leveranse.
Elektronikk
Havyard Power & Systems har utført både elektro og elektroniske installsjoner ombord. Broutrustningen består blant annet av Furuno FCR-2817 X-band og S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, C & P magnetisk kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, 2 x Furuno GP-150 GPS, 2 x Furuno Telchart Ecdis, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Tron Epirb, 3 x Furuno FM-8800 VHF, 3 x Motorola VHF, Furuno Felcom Inmarsat C og Furuno NX-700B navtex. DP-anlegget er levert av Marine Technologies. Intercom-anlegget er fra Zenitel.
❊
Havyard Ship Technology skal levere bnr. 114 til Forland Shipping i høst, bnr. 120 som er en PSV for Fafnir, i juli 2014, “Smaragd” i april 2015 og et HY 820 design bestilt av Atlantic Offshore i 2015.