M/S «MAKALU»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Leirvik AS overleverte sitt byggenummer 97, M/S «MAKALU», til Garware Offshore Services Ltd., Mumbai, India den 6. mars 2009. Dette er et søsterfartøy av «Mana» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2008 og er bygget etter UT 755 L design.

Det er det fjerde nybygget levert fra Havyard Leirvik til Garware Offshore, et rederi som har ekspandert betydelig de senere årene innenfor offshore området. Rederiet har også et femte nybygg i ordre som skal leveres i oktober 2010 og er av Havyard 832 L design. Prisen for dette skipet var oppgitt til ca. NOK 370 millioner.

M/S «MAKALU» er klasset i DNV til klasse ✠1A1, SF, E0, Fi-Fi 1, DynPos AUT, HL (2,5), DK(+) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 72,00 m
Lengde b.p.p. 68,20 m
Bredde største 16,00 m
Draft, summer 5,84 m
GT ca. 2160
IMO nr. 9409297
Tankkapasitetene er 970 m3 fuel oil, 900 m3 ferskvann, 1200 m3 drill water, 990 m3 liquid mud, 200 m3 base oil, 390 m3 brine og 315 m3 dry bulk.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer hver med ytelse på 2005 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via to Kamewa Ulstein 600 AGSC reduksjonsgear.
Fartøyet har Tenfjord styremaskin og Poscon joystick. Thrusterutrustningen består av fire Kamewa Ulstein TT1650 DNP CP thrustere hver på 590 kW.
Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D9-AUX dieselmotorer, levert av Bjordal & Madsen, koblet til to Stamford generatorer hver på 313 kVA. I tillegg produserer en Marelli akselgenerator strøm ombord. Nødaggregatet er et Volvo Penta D5A-T-RL/Stamford generatorsett på 86 kVA.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. Tank tender systemet er type Umas, og Aeron har forestått ventilasjonsanlegget ombord. Proviant fryse-/kjølemaskineri er fra Florø Kjøleservice, og Ahlsell har levert ventiler. Tero Marine har levert reservedels-/vedlikeholdssystemet, og isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Eikefjord Mek. Verksted har utført rørinstallasjoner.
Brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et CO2 brannslukkingsanlegg fra Unitor.
Dekk/innredning
Skipets Fi-Fi anlegg er levert av Aker Subsea, og cementanlegget er fra Rolls-Royce Marine. TTS Marine Crane har levert dekkskran, dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat og ankerutrustningen er fra Eide Marine Tech. Stålmaterialer til nybygget er fra Norsk Stål.
Vinduer og dører er fra Bohamet, og vindusviskere er type Seematz. Tranberg har levert lanterner, og vanntette skyvedører er fra IMS. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av fartøyet, og Norcoat har utført overflatebehandlingsarbeidet.
Redningsutstyret omfatter Viking redningsflåter, og Brude Safety har supplert sikkerhetsutstyr til fartøyet.
R&M Ship Interior har også hatt innredningsoppdraget på skipet, Miele har levert vaskeriutstyr og bysseutstyr er fra Beha. Jets Vacuum er leverandør av toalettsystemet.
Havyard Elektro AS har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
Alarm-/overvåkningssystemet for maskinrommet er type Umas, og DP I-anlegget er levert av Kongsberg Maritime.
Sigurd Solberg AS har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til skipet med blant annet Furuno FAR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, magnetisk kompass fra Nautisk Service, Sperry gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Navipilot VHSC type C/TMC autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700-A navtex, Furuno FA-150 AIS, bærbare Motorola GP 340 VHF, 3 x Furuno FM-8800 VHF, Tron TR20 VHF, Tron 40S EPIRB og 2 x Furuno Felcom 15 Inmarsat C.

Havyard Leirvik AS skal fremover levere bnr. 99 og 100 til Havila med levering i juni og september. Bnr. 98 er en Møkster opsjon som skal leveres i juni 2009. Havila har også en opsjon med bnr. 88 for levering mars 2010. Garwares kontrakt for Havyard 832 LSE kommer som nevnt ovenfor, i oktober 2010, og her har rederiet en opsjon som i så fall skal leveres i januar 2011.