Foto: Birkeland.

M/S «MALAVIYA THIRTY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

The Great Eastern Shipping Co. Ltd., Mumbai, India har overtatt nok et nybygg fra Aker Yards AS, Brattvaag. Byggenummer 110, M/S «Malaviya Thirty», ble levert i september, og i likhet med forgjengerne er hun av UT 755 L design. Dette er det femte nybygget til Great Eastern levert fra Brattvåg som er blitt omtalt i SKIPSREVYEN.

Som vi skrev i forbindelse med den forrige leveringen, ble kontrakten inngått i september 2004, og prisen var rundt 230 millioner kroner for to fartøyer. Skroget er bygget ved Aker Tulcea, og Ruukki Norge har hatt stålleveranser. Nordea har vært involvert på finansieringssiden overfor verftet. Rederiet har fortsatt flere nybyggkontrakter plassert ved norske verft.

M/S «MALAVIYA THIRTY»
Det heter seg at champagne var erstattet med kokosnøttmelk da skipet ble døpt, men historien forteller intet om hvordan den smakte.

Nybygget er klasset i Det Norske Veritas klasse @1A1, SF, E0, DK (+), HL 2,5, Dynpos Autr og har følgende hoveddata

Lengde o.a.
72,00 m
Lengde p.p
66,80 m
Bredde største
16,00 m
Dybde i riss til h.d.
7,00 m
Draft
5,81 m
BT
ca. 2151
NT
ca. 1047
Dekk cap.
680 m2
IMO nr.
9333515
Dødvekt
ca. 3.300 tonn

Tankkapasiteter er 1270 m3 brennolje, 797 m3 ferskvann, 320 m3 dry bulk, 397 m3 brine, 208 m3 base oil og 772 m3 mud. Vannballast kapasitet/drillwater er 907 m3.

Maskineri
Fremdriften besørges av to Bergen Diesel KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse på 2005 kW v/825 o/min, og hver motor driver et Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 2900 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat, type 600 AGSC-KP 680. Koblingstype er Vulkan Rato.

Styremaskinene er type Tenfjord og opererer to High Lift ror. Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av tre Kamewa Ulstein sidethrustere av type TT 1650, alle med ytelse på 590 kW.

Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta dieselmotorer, levert av J. Weiberg Gulliksen, med generatorer på 325 kVA. To AVK akselgeneratorer produserer også strøm, hver på 1600 kVA. Nødaggregatet utgjøres av en Volvo Penta motor med generator på 68 kVA. Castrol har levert smøreolje.

Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum AS, og Aeron Miljøteknikk har levert ventilasjonsanlegget og proviant kjøl/frysemaskineri. Sperre har levert kompressorer og Alfa Laval og RWO separatorer. Pyro har levert kjelutrustning, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.

Tankpeileanlegget er type Umas, og evaporator er levert av Norsk Atlas. AM Instrumentering har levert flow meter, og sanitæranlegget er fra Helland Rør. Maritim Motor har levert vibrasjonsklosser, og Tøssebro har supplert UV-filter. Vestsink har utført varmeforsinking av rør, og Brødr. Dahl har stått for diverse leveranser.

Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et CO2-anlegg anlegg og et vanntåkesystem fra Autronica Fire and Security som er installert av Skarbøvik Mekaniske.

R&M Ship Interior har utført isoleringsarbeidene i maskinrommet.

Dekk
Libra Plast har levert luker, vinduer er fra Bohamet og landganger kommer fra Gurskøy Sveiseindustri. Bulksystemet hører inn under Rolls-Royce Marine leveransene. Rauma Brattvaag har stått for dekksmaskineriet, og ABAS Crane har levert kran. Sotra Marine Produkter har forsynt skipet med ankerutrustning, Weco koblinger er fra Mento og FencoNor AS har supplert fendere til nybygget. IMS har levert vanntette skyvedører, utvendige dører er fra Libra Plast, vindusviskere er type Wynn og Deif har levert vindmåler. Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og redningsbåt fra Norsafe i davit fra ABAS. Hydramarine har også levert davit. Erling Haug har forsynt fartøyet med løst sikkerhetsutstyr. Malingsleverandør er International Maling, og anti-fouling produkter er levert av Blom Marine. Malerarbeidet er utført av Vest Sandblåsing.

Innredning
Innredningen ombord i M/S «Malaviya Thirty» er arrangert for 20 personer, og R&M Ship Interior har hatt oppdraget med innredningen. Her er benyttet Norac og noe Fibo paneler på innvendige skott, og VAD AS har levert møbler. Constructor Norge har hatt leveranser i form av innredning og utstyr til verksted og lager ombord. Keramiske fliser, gulvbelegg m.m. kommer fra Malermestrene BMV.

Miele har levert vaskeri- og oppvaskmaskiner, og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Vakuumtoalettsystemet er fra Jets Vacuum.

Aker Yards Electro har utført de elektriske installasjonsarbeidene og vært el. teknisk konsulent. Umas har stått for bro-alarm, hovedtavle og bro- og maskinromskonsoller. Skipperstol kommer fra Maritime Partner.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene er utført av O. Øverland AS, og utstyret omfatter Furuno FR-2135S og FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, AnschŸtz St. 22 gyrokompass, Furuno FS-5000 radiostasjon, to Furuno FM-8700 VHFs og FM-2721 VHF, tre Tron VHFs, 4xMotorola GP-340 UHF, Furuno Felcom 82B Inmarsat-B, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Furuno FA-100 AIS, Furuno NX-500 Navtex, to Tron 40 nødpeilesendere og SART radar transponder. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

*

Aker Yards AS, Brattvaag sitter på en fyldig ordrebok med bnr. 114 og 115 som er LNG ferger til Fjord 1 for levering i oktober og desember, og så følger bnr. 116, en PSV type ST 216 CD, for Volstad Shipping i februar, bnr. 212 en AHTS av type UT 732 CD for Farstad Supply sommeren 2007 og nok en PSV for Volstad Shipping i juni 2008. I mars 2008 starter leveringene av skip i serien på åtte anchorhandlere som A.P. Møller – Mærsk A/S har bestilt, og som strekker seg frem til juni 2009.