M/S «MALI ROSE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Alkor Shipyard i Gdansk har forestått ombyggingen av fiskefôrbåten M/S «Mali Rose» (ex «Syklus») og kunne tilbakelevere fartøyet til rederiet, Kanneles AS, Brønnøysund v/Gunnar Lande jr. 17. mai. Marinteknikk AS og Artic Shipping AS har levert tegninger og prosjektert ombyggingen.

Fartøyet ble opprinnelig bygget i 1992 som «Sun Truck» ved Eide Contracting AS, Høylandsbygd som byggenummer 128/6 (omtalt i SKIPSREVYEN nr. 8/1992). I 1997 ble båten kjøpt av Artic Shipping AS, Førde som «Eileen Dubh» fra England, og siden den tid har båten vært beskjeftiget av Ewos AS for føring av fiskefôr.

Ombyggingen
Skipet er blitt forlenget med 10 meter, og lastekapasiteten er økt fra ca. 500 tonn til ca. 700 tonn. Overbygget har fått et nytt dekk. Det er kommet ny lukket bakk med ny skansekledning, ny bulbbaug og ny sideport som er forhøyet med 2,5 meter. Det er montert to palleheiser på 2 tonn hver. Losseanlegget for fiskefôr i bulk går via rør som ender i en syklon på enden av båtens kran. Kranen er blitt gjenstand for full overhaling. Atlas Copco har levert to kompressorer hver på 120 kW.

Hele innredningen er fornyet og utvidet med to lugarer. Messe og bysse er utvidet. I sum oppgis det at båten nå er en av de meste effektive i Ewos flåten.

Montering av pallesheisene ble for øvrig utført ved Solund Verft fra 22. mai. Intertec Danmark har levert styringssystem for palleheisene. Samtidig ble ventilasjonsanlegget ferdiggjort og lukene forsterket. Dette arbeidet tok ca. to uker.

M/S «Mali Rose» er innredet for en besetning på fem personer og har etter ombyggingen følgende hoveddata:

Lengde o.a.
50,20 m
Lengde p.p.
47,60 m
Bredde p.sp.
10,60 m
Dybde i riss
3,75 m
GT
968
NT
620
IMO nr.
9065144

Tankene har kapasitet for 48 m3 brennolje og 20 m3 ferskvann.

Maskineri
De to Cummins hovedmotorene hver på 500 hk ble levert av General Diesel, Bergen i 2005 til båten. For å bedre manøvreringsegenskapene er det montert en Petters sidepropell forut på 250 hk en en på 100 hk akterut.

Strømforsyningen besørges av en Nogva Scania DSI 16 dieselmotor på 380 kW med Stamford generator, samt en Cummins motor på 250 kW. I tillegg kommer en akselgenerator på 50 kW.

Diverse
Lossebom er merke Towimor, Polen. Båten er oppmalt med Hempel malingsprodukter, og verftet har utført arbeidet inkludert sandblåsing av hele skipet under vann samt store deler av skrog og styrehus.

Rysjedal Elektro AS har forestått det elektriske arbeidet på palleheisene, og Westronic Bergen har levert og montert ny JRC radar.

Ewos
Som nevnt skal skipet inn på langsiktig avtale med Ewos AS, og første lasting skjedde 10. juni. Ewos-gruppen produserer fôr til laks og ørret og er representert med selvstendige enheter i lakseproduserende land som Norge, Chile, Canada og UK. De fire Ewos selskapene produserte totalt 636.000 tonn med fiskefôr i 2004, et kvantum som for øvrig var lavere enn de 661.000 tonn i 2003.

For mer om Ewos og Cirrus bulk lossesystem, se omtalen av «Artic Fjord» i SKIPSREVYEN nr. 3/2004.