
M/S «MARCHEN MÆRSK» – M/S «METTE MÆRSK»
– containerskip i Triple-E serien fra Sør-Korea
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «MARCHEN MÆRSK» og M/S «METTE MÆRSK» er blitt levert fra Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering Co. Ltd til Maersk Line A/S med byggenumre 4268 og 4269 som skip nr. 17 og 18 i serien.
Leveringene fant sted den 27. mai (Marchen) henholdsvis 6. mai 2015 (Mette). De 20 skipene i serien ble kontrahert i begynnelsen av 2011. Serien var først på 10 skip, men bare fire måneder etter kontraktsinngåelse utøvet rederiet opsjonen på ytterligere 10 skip (opsjonen var på 20 enheter). Prisen per skip er oppgis til cirka US$ 185 millioner.
I begynnelsen av juni 2015 ble en ny A.P. Møller - Mærsk A/S kontrakt med Daewoo offentliggjort. Den gjelder 11 store containerskip med rederiets opsjon på ytterligere seks enheter. Den totale kontraktsverdien oppgis til US$1,8 milliarder, men det er uklart om det er for 11 eller 17 skip (sannsynligvis det første). Uansett blir det lavere pris enn for Triple-E serien. Skipenes kapasitet oppgis til ca. 19630 teu med lengde på ca. 400 m og levering i 2017/2018.
M/S «MARCHEN MÆRSK» – «METTE MÆRSK»
Skipene seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer. Skipene fører DIS flagg og har Dragør som hjemstedshavn for «MARCHEN MÆRSK»s vedkommende og Rømø for «MARGRETHE MÆRSK».
Nybyggene er klasset i ABS ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT+, ENVIRO+, GP, SHCM med tilleggsnotasjoner POT, RRDA, UWILD, CPS, CRC, PMP, SLAM-B, SFA 25, SLAM-S, RW.
Hoveddata:
(alle tall “circa” uten garanti):
Lengde o.a. .................................................................................................................................. 399,20 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................................... 376,21 m
Bredde mld. ................................................................................................................................... 59,00 m
Dybde i riss ..................................................................................................................................... 30,30 m
Høyde fra base line ..................................................................................................................... 73,00 m
Container kap. .................................................................................................................... 18.270 teu
Holds cap. ....................................................................................................................... 384.683 m3
DW ............................................................................................................................................................ 196.000 t
GT .............................................................................................................................................. 182000
Draft ........................................................................................................................................ 15,00 m
Reefer cont. .................................................................................................................................... 1800 teu
Stålvekt .................................................................................................................................... 55.000 t
IMO nr. «MARCHEN MÆRSK» ............................................................................................................ 9632143
IMO nr. «METTE MÆRSK» ................................................................................................. 9632155
Tankkapasitetene er 13.715 tonn fuel olje, 1.495 t. dieselolje, 1.050 t. ferskvann og 64.752 tonn ballastvann (alle tall “cirka”).
Maskineri
Det er to fremdriftssystemer ombord, noe som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10 prosent energibesparelser. Alle Maersk Line-skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9 prosent høyere.
Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C Mk9.2 dieselmotorer er fra Doosan Engine Co., Ltd., hver med ytelse på 29.680 kW og tilkoblet 2 x 4-bladete bronse propeller av Mecklenburger Metallguss fabrikat. Propellakslingene er levert av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co., Ltd.
Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per døgn er beregnet til ca. 100 tonn. Skipene er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop.
HHI Electro Electric har supplert tre hjelpegeneratorsett, to på 2800 kW og et på 4300 kW, og Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Alfa Laval Qingdao har levert seks exhaust gas economizers og kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
Diverse
Kranutrustningen kommer fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd. med to proviantkraner på 2 tonns henholdsvis 5 tonns kapasitet, en monorail kran på 12,5 tonn SWL og to maskinromskraner hver på 10 tonn SWL. Heisleveransen har Kone stått for. Jotun har levert Hull Performance Solutions med SeaQuantumX200 antifouling coating.
Nå gjenstår leveringene av “Marit Mærsk” og “Mathilde Mærsk” som vil skje over sommeren. Daewoo verftet rangeres som verdens største verft foran to andre sør-koreanske skipsverft. Verftets ordrebok per mai viste 130 nybygg på totalt 17,1 millioner dwt.
'
340 Bildet viser det første av de 20 skipene i serien, “Mærsk Mc-Kinney Møller” fotografert i Bremerhaven august 2013.
Foto: Walter Rademacher / Wikipedia